02September2014

A-energy

 

Investment Forum July 2014

Επενδύοντας στην Ηλεκτρική Ενέργεια:
Ο πυλώνας μιας ανταγωνιστικής οικονομίας

 

Τα συμπεράσματα του Διήμερου Επενδυτικού Φόρουμ της Α- ENERGY
στον Όμιλο Χρηματιστηρίου Αθηνών 2 - 3 Ιουλίου 2014

 

 

FormatFactory29   FormatFactory20   exofilo01

 

 

Χρηματιστηριακή αγορά:
Ένας φιλόξενος τόπος για ενεργειακά έργα και επενδύσεις

 

Πόσο φιλόξενο μπορεί να είναι στην παρούσα φάση το περιβάλλον της χρηματιστηριακής αγοράς για την υποστήριξη σημαντικών ενεργειακών έργων και επενδύσεων στην Ελλάδα; Το επίκαιρο ερώτημα απαντήθηκε ξεκάθαρα από τις εργασίες του όγδοου αναπτυξιακού φόρουμ της επενδυτικής έκδοσης Α-ENERGY, με τίτλο «Επενδύοντας στην Ηλεκτρική Ενέργεια: Ο πυλώνας μιας ανταγωνιστικής οικονομίας».

 

Το διήμερο συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών στις 2 και 3 Ιουλίου κατέγραψε, πρότεινε και έθεσε τις βάσεις για μια ουσιαστική σύγκλιση: Της πραγματικής οικονομίας των έργων και επενδύσεων και των εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησή τους, που μόνον ένα οργανωμένο χρηματιστηριακό περιβάλλον μπορεί να προσφέρει. Σε μία περίοδο κατά την οποία, σημαντικές εταιρείες του χώρου της ενέργειας, είτε πραγματοποιούν εισαγωγή στο Χρηματιστήριο όπως η ΕΛ.ΤΕΧ. ΑΝΕΜΟΣ, είτε εξετάζουν το ενδεχόμενο εισαγωγής τους όπως η ΔΕΠΑ, είτε προχωρούν σε σημαντικές νέες επενδύσεις στον τομέα της παραγωγής και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας όπως η ΔΕΗ και η θυγατρική της ΑΔΜΗΕ, επιβεβαιώνεται μια κοινή διαπίστωση: Η ενέργεια, αναζωογονεί το επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ ταυτόχρονα, επηρεάζοντας όλους τους άλλους επιχειρηματικούς κλάδους λόγω του κόστους της ενέργειας, εξελίσσεται σε τροφοδότη-ρυθμιστή της ανάπτυξης.

 

  FormatFactory06     PAPAGEORGIOU     FormatFactory31     FormatFactoryIMG 0146

 

Δεν είναι τυχαίο, ότι ο Υφυπουργός Ενέργειας κ. Ασημάκης Παπαγεωργίου, χαιρετίζοντας την εκδήλωση, επέμεινε ιδιαίτερα στην επιστροφή της εμπιστοσύνης των διεθνών κεφαλαίων στην ελληνική αγορά ενέργειας και στις επικείμενες αλλαγές στη χονδρεμπορική αγορά, που σε συνδυασμό με το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ θα δημιουργήσουν νέες επενδυτικές ευκαιρίες τόσο στην παραγωγή, όσο και στην προμήθεια ενέργειας. Χαρακτήρισε δε ως «ψήφο εμπιστοσύνης» των διεθνών αγορών μακροπρόθεσμων κεφαλαίων, το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για τον ΑΔΜΗΕ, αλλά και τη δυνατότητα που είχε η ΔΕΗ να δανειστεί με ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους νέα κεφάλαια για να χρηματοδοτήσει νέες επενδύσεις και να αναβαθμίσει το παραγωγικό της δυναμικό. Όπως επιπλέον επισημάνθηκε από τον νομικό εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μπεν Βαν Χούτε, η Κομισιόν δεν προτίθεται να καθυστερήσει την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Διαχειριστή Φυσικού Αερίου – ΔΕΣΦΑ από την αζερική SOCAR, η οποία τελεί υπό την τελική της έγκριση.

 

 

Ειδήσεις και προτάσεις για το Α της ανάπτυξης

Πληθώρα ειδήσεων και προτάσεων «παράχθηκε» κατά τη διάρκεια των εργασιών με τη συμμετοχή κορυφαίων εκπρόσωπων του ενεργειακού και κατασκευαστικού κλάδου, της βιομηχανίας, του χρηματιστηρίου, των τραπεζών όπως επίσης ανώτατων στελεχών της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG ENERGY), του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και του Υπουργείου Υποδομών. Πρωταγωνίστησαν, ο νέος ενεργειακός σχεδιασμός, τα δύσκολα θέματα του ενεργειακού κόστους, η απελευθέρωση της αγοράς, οι δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας (μοντέλο ΝΟΜΕ), το Χρηματιστήριο Ενέργειας, η βελτίωση της λιγνιτικής παραγωγής, ο ρόλος του φυσικού αερίου, η χρηματοδότηση των μεγάλων έργων και οι ΑΠΕ.

 

 

Όμιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών: Η λύση των Ομολόγων ΄Εργων

       

FormatFactory16b        FormatFactory24b

 

Από τη δική του πλευρά, ενόψει του προνομιακού επενδυτικού τοπίου που δημιουργούν στην Ελλάδα τα ήδη αναπτυσσόμενα έργα της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ, της ΔΕΠΑ αλλά και ιδιωτών επενδυτών, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών κ. Σωκράτης Λαζαρίδης, προέτρεψε τους συμμετέχοντες επενδυτές να εκμεταλλευτούν τη διεθνή στροφή που υπάρχει μετά την κατάρρευση της Lehman Βrothers το 2008 προς επενδύσεις μικρότερου ρίσκου με χαμηλότερη απόδοση. Η στροφή αυτή, ευνοεί τη χρηματοδότηση των υποδομών- μεταξύ αυτών και των ενεργειακών επενδύσεων- που έχουν υψηλό κόστος αρχικού κεφαλαίου αλλά χαμηλό λειτουργικό κόστος και σταθερές και προβλέψιμες ταμειακές ροές. Η βασική ιδέα είναι η χρηματοδότηση των ενεργειακών επενδύσεων με Ομόλογα Έργων.

 

Ο κ. Παντελής Λάμπρου, Διευθυντής του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών, ανέπτυξε αναλυτικότερα τη λύση των Ομολόγων ΄Εργων που επεκτείνει τους διαθέσιμους πόρους της οικονομίας, παρέχει περισσότερες λύσεις χρηματοδότησης για τις επιχειρήσεις και αυξάνει τις επιλογές των επενδυτών. Είναι μια επίκαιρη λύση, καθώς για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση, απαιτούνται κεφάλαια για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, που υπό συνθήκες ύφεσης και πιστωτικής κρίσης, δεν είναι δυνατόν να προέλθουν ούτε από τα φορολογικά έσοδα του κράτους, ούτε από τις καθαρές αποταμιεύσεις των πολιτών ούτε και από πιστωτική επέκταση. Προκειμένου να γίνει αποτελεσματικότερη η προσέλκυση των υποψήφιων επενδυτών, τα Ομολόγα Έργου μπορούν να ενταχθούν σε ένα οργανωμένο χρηματιστηριακό περιβάλλον που παρέχει δυνατότητες αγοράς και πώλησης σε «δίκαιες» τιμές, χάρη στη ρευστότητα και τους μηχανισμούς αποκάλυψης των τιμών που διαθέτουν οι αγορές.

 

    FormatFactory22  FormatFactory02   niforosb    FormatFactoryIMG 0356

 

 

 

Υπουργείο Υποδομών και Εθνική Τράπεζα: Η εμπειρία εναλλακτικής χρηματοδότησης

Στην παρούσα φάση, η εμπειρία εναλλακτικής χρηματοδότησης έργων αφορά πρωτίστως τη μέθοδο των παραχωρήσεων στην οποία αναφέρθηκαν ο κ. Κ. Βενετσάνος, επικεφαλής της Διεύθυνσης Μεγάλων Έργων της Εθνικής Τράπεζας και ο κ. Ν. Τυπάλδος, Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης του Υπουργείου Υποδομών. Βασικό έργο αναφοράς, οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που διακόπηκαν με την κρίση λόγω των οξύτατων δυσκολιών χρηματοδότησης, για να ακολουθήσει επαναδιαπραγμάτευση και αναπροσαρμογή των συμβάσεων, με τη συμμετοχή και των τριών εμπλεκομένων μερών. Σήμερα, οι αυτοκινητόδρομοι αποτελούν την μεγαλύτερη επένδυση στη χώρα. Χρήσιμο επίσης εργαλείο χρηματοδότησης των επενδύσεων στα χρόνια της κρίσης ήταν και το πρόγραμμα Jessica (μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων). Από ότι φαίνεται - ένεκα στενότητας των δημοσίων οικονομικών- οι παραλλαγές του μοντέλου κατασκευής δημόσιων έργων με συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ θα κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια. Αξιοσημείωτο είναι επίσης και το αυξανόμενο ενδιαφέρον επενδυτικών fund για χρηματοδότηση έργων στην Ελλάδα, που επιβεβαιώθηκε από τον κ. Θ. Νιφόρο, εταίρο της Οlympic Capital Group.

 

 

Το προνομιακό τοπίο των ενεργειακών έργων

Ποιο είναι όμως το τοπίο των ελληνικών ενεργειακών έργων; Και γιατί είναι προνομιακό; Τα έργα ύψους 2,5 δις. ευρώ για την περίοδο 2014-2023 που έχει προγραμματίσει ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας - υπεύθυνος για τη λειτουργία, την εκμετάλλευση, τη συντήρηση και την ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας), συμβάλουν ήδη στην ανάπτυξη της ενεργειακής αγοράς, στη διείσδυση των ΑΠΕ αλλά και στην υποστήριξη της βιομηχανίας και των κατασκευών, καθώς ο πρώτος κύκλος τους έχει ήδη ανατεθεί. Πώς αντιμετωπίζονται προς το παρόν τα προβλήματα χρηματοδότησής τους;


Όπως ανέφερε ο κ. Γ. Καμπούρης, εκπροσωπώντας τη Διεύθυνση Ανάπτυξης Έργων του ΑΔΜΗΕ, η εξασφάλιση των απαιτούμενων οικονομικών πόρων για την υλοποίηση του δεκαετούς επιχειρηματικού πλάνου ανάπτυξης, αποτελεί στρατηγικό στόχο της εταιρείας, που είναι θυγατρική της ΔΕΗ. Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη καταρτίσει πλάνο χρηματοδότησης το οποίο εφαρμόζει σταδιακά, όποτε οι συνθήκες στις αγορές κρίνονται κατάλληλες.


Ως αφετηρία του πλάνου χρηματοδότησης για το 2014 έχουν ήδη διασφαλιστεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων 140 εκατομμύρια για την υλοποίηση μελλοντικών επενδύσεων. Για το 2013, το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ ανήλθε σε 119 εκατομμύρια, το οποίο η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ως επιτυχία αφού υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια μιας παρατεταμένης περιόδου κρίσης.

 

  admie05      admie06      abb02

 

 

Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις που ξεκίνησαν

Το πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 2,5 δις ευρώ για τα έτη 2014-2023. Πρόκειται για έργα που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της ενεργειακής αγοράς και στη διείσδυση των ΑΠΕ. Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Η πρώτη τριετία (2014-2017) περιλαμβάνει πολύ ώριμα έργα συνολικού ύψους 680 εκατ. ευρώ. Τα περισσότερα από αυτά είναι ήδη σε εξέλιξη ή σε φάση ολοκλήρωσης όπως η διασύνδεση της Εύβοιας. Το δεύτερο σημαντικό έργο της τριετίας της ίδιας περιόδου είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων που θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, γι' αυτό και «έσπασε» σε δύο φάσεις.


Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα (συγκρότημα αντιστάθμισης έργου ισχύος SVC στη Σύρο), παρουσίασε ο κ. Κώστας Παπαδόπουλος, Γενικός Διευθυντής Ενέργειας της ΑΒΒ, μίας από τις εταιρείες που ανέλαβαν από ένα τμήμα του έργου (Η δεύτερη είναι η «Ελληνικά Καλώδια» θυγατρική του Ομίλου Στασινόπουλου).


Άλλα σημαντικά έργα του πρώτου κύκλου έργων του ΑΔΜΗΕ είναι το ΚΥΤ Λαγκαδά και η επέκταση του συστήματος κατά 400 ΚV προς την Πελοπόννησο προκειμένου να γίνει καλύτερη αξιοποίηση της ενέργειας των ΑΠΕ.


Τέλος, από τα κορυφαία έργα της δεύτερης επενδυτικής περιόδου (2017-2023) είναι η Διασύνδεση της Κρήτης για την οποία έχουν προχωρήσει πολύ οι μελέτες ώστε το έργο να ολοκληρωθεί ως το 2019.

 

 

Απλοποίηση διαδικασιών αδειοδότησης

Πλην όμως, τόσο η έγκαιρη υλοποίηση των έργων μεταφοράς όσο και το τελικό κόστος αυτών συναρτώνται από τις συνήθως μακρόσυρτες διαδικασίες αδειοδότησης, από την αποδοχή του κοινού και από την επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης προσφυγών προς το ΣτΕ.


Ο κ. Αλ. Κουλίδης, στέλεχος της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ και ο κ. Κ. Μενουδάκος, επίτιμος πρόεδρος του ΣτΕ συμφώνησαν, καθένας από την δική του οπτική γωνία, ότι τα σχετικά προβλήματα έχουν περιοριστεί.

Με το νόμο 40/14 του ΥΠΕΚΑ για την απλοποίηση και βελτίωση των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης, τα μεγάλα έργα διευκολύνθηκαν, τα έργα καυσίμου ομαδοποιήθηκαν, ενώ πολλά μεσαίου και μικρού μεγέθους έργα εξαιρέθηκαν των παλιών χρονοβόρων διαδικασιών απαιτώντας πλέον μόνο περιβαλλοντικές δεσμεύσεις. Επιπλέον ,ο ίδιος νόμος, τυποποίησε τις διαδικασίες αδειοδότησης με τον ορισμό συγκεκριμένων προδιαγραφών που ξεκαθαρίζουν τους κανόνες, ενώ ενσωμάτωσε μια σειρά άλλων αδειών που έως πρότινος ήταν ανεξάρτητες και αφορούσαν δασαρχεία, διαχείριση αποβλήτων, τις περιοχές Natura κλπ.

 

Formaypeka03 menoudakos   antiperif kontino  FormatFactoryIMG 0294ab

 


Συμβούλιο Επικρατείας: Περιορισμός των προσφυγών

Σε ό,τι αφορά το πολύ γνωστό πρόβλημα των καθυστερήσεων ή και ματαιώσεων των επενδύσεων λόγω των προσφυγών στο ΣτΕ, επίσης περιορίστηκε, όταν υπήρξε το χωροταξικό για τις ΑΠΕ. Παρά ταύτα, ο επίτιμος πρόεδρος του ΣτΕ, απευθυνόμενος στους επενδυτές που παρακολούθησαν το συνέδριο, διευκρίνισε ότι αυτές οι διαδικασίες ποτέ δεν θα γίνουν «εξπρές» γιατί απαιτείται διαβούλευση, δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών με βάση συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα που απαιτούν χρόνο.


Ως απτή ...επιβεβαίωση και η επιφύλαξη που διατύπωσε ο Αντιπεριφερειάρχη Κρήτης, κ. Ν. Καλογερής σε σχέση με τις προβλέψεις του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ. Όπως είπε, ήδη οι αιτήσεις για εγκατάσταση ανεμογεννητριών στην Κρήτη έχουν ήδη φτάσει τα 6.500 MW. Εφόσον δε όλες υλοποιηθούν θα επιβαρύνουν την φυσική ομορφιά της κατεξοχήν τουριστικής Κρήτης.

 

 

Η νέα ευρωπαϊκή τάση στις διασυνδέσεις

Είναι δυνατόν όμως να χρηματοδοτηθούν έργα μεταφοράς ενέργειας με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων; Ποιες οι προϋποθέσεις και ποια είναι τα σχετικά παραδείγματα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Ο κ. Γ. Κάββουρας, Διευθυντής Ανάπτυξης της Vinci Energies, θυγατρικής του Ομίλου Vinci, παρουσίασε, τη νέα ευρωπαϊκή τάση, που είναι η αύξηση των έργων διασύνδεσης, υπέργειων και υποθαλάσσιων.

Ήδη, κατασκευάζονται ή προβλέπεται να κατασκευαστούν τέτοιες διασυνδέσεις μεταξύ Αγγλίας - Ολλανδίας, Δανίας - Νορβηγίας, Γαλλίας-Αγγλίας, Γερμανίας- Σουηδίας κλπ. Οι αντίστοιχες όμως διασυνδέσεις στο Νότο της Ευρώπης, όπως η διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, Ιταλίας, Τυνησίας και Λιβύης καθώς επίσης μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου, βρίσκονται σε πολύ πιο ανώριμο στάδιο.

 

 

ΔΕΠΑ: Το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα και η αναζήτηση διεθνών συνεργασιών

 

depa07 exofyllo-16selidou FormatFactory03

 

Μπορεί η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της ΔΕΠΑ να «οδηγήσει» την μετεξέλιξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης; Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Αναπληρωτής Διευθυντής Τεχνικών δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ κ. Γ. Κωστόπουλος, αποκαλύπτουν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, για την ταχεία υλοποίηση του οποίου, η εταιρεία στοχεύει σε διεθνείς συνεργασίες. Περιλαμβάνει τους αγωγούς Ελλάδας-Βουλγαρίας και Ελλάδας-Ιταλίας, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των οποίων βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και δυο έργα υπό ωρίμανση που είναι, ο διασυνδετήριος αγωγός της Ανατολικής Μεσογείου και μια πλωτή εξέδρα αποθήκευσης LNG. Ειδικά τα έργα των αγωγών έχουν συμπεριληφθεί στα Ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος και συγχρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα EEPR της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

 

IGB: Διεθνείς διαγωνισμοί για τους σωλήνες και τον επιβλέποντα του έργου

Αναλυτικότερα: Ο αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας, γνωστός ως IGB, που έχει ως μετόχους του κατά το ήμισυ τη βουλγαρική εταιρεία συμμετοχών ΒΕΘ και κατά το ήμισυ την εταιρεία ΥΑΦΑ Ποσειδών (στην οποία μετέχουν κατά 50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON), θα έχει μήκος 181 χλμ., δυνατότητα αντίστροφης ροής, αφετηρία στην Κομοτηνή και κατάληξη στη βουλγαρική πόλη Στάρα-Ζαγόρα. Οι διαδικασίες για την κατασκευή του βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο: Η μελέτη εφαρμογής βρίσκεται στην τελική φάση της και οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουν εγκριθεί από τα αρμόδια υπουργεία Ελλάδας και Βουλγαρίας. Το προσεχές διάστημα, θα διεξαχθούν οι διεθνείς διαγωνισμοί για την προμήθεια των σωλήνων και την επιλογή του αναδόχου επίβλεψης της κατασκευής. Θα ξεκινήσει επίσης και η δεύτερη δεσμευτική φάση της εκδήλωσης εμπορικού ενδιαφέροντος για τη χρήση του αγωγού, έτσι ώστε έχει λειτουργήσει ως τα τέλη του 2016.

 

 

Άδειες από δυο χώρες για τον υποθαλάσσιο αγωγό Ελλάδας-Ιταλίας

Ο υποθαλάσσιος αγωγός Ελλάδας-Ιταλίας, είναι ο δεύτερος αγωγός που υλοποιεί η ΔΕΠΑ, με μήκος 210 χλμ. και δυνατότητα αντεπίστροφης ροής. Θα ξεκινά από τις ακτές της Θεσπρωτίας και θα καταλήγει στο Οτράντο της Ιταλίας. Και αυτό το έργο υλοποιείται από την εταιρεία ΥΑΦΑ Ποσειδών, ωστόσο οι διαδικασίες κατασκευής και λειτουργίας του βρίσκονται πιο πίσω από του ελληνοβουλγαρικού αγωγού: Συγκεκριμένα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη εφαρμογής και η υποθαλάσσια έρευνα και χαρτογράφηση καθώς και οι αδειοδοτικές διαδικασίες των αρμόδιων υπουργείων Ελλάδας και Ιταλίας.

 

 

Αγωγός EeastMed: Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη μελέτη

Από τα άλλα δύο έργα της ΔΕΠΑ που βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, ο διασυνδετήριος αγωγός EeastMed είναι ένα διεθνές έργο με σκοπό τη μεταφορά των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου μέσω Κρήτης, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Θεσπρωτίας στη Δυτική Ευρώπη. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η προμελέτη, που έδειξε ότι η υλοποίηση του έργου είναι οικονομικά και τεχνικά εφικτή και βρίσκεται πλέον σε εξέλιξη, ο διαγωνισμός για τη μελέτη.

 

 

Σε αναζήτηση κατάλληλης τοποθεσίας για την πλωτή εγκατάσταση LNG

Η ΔΕΠΑ σχεδιάζει τέλος την κατασκευή μιας πλωτής εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG χωρητικότητας 150.000 κυβικών μέτρων. Με βάση τις διεθνείς μελέτες, η εγκατάσταση κρίνεται τεχνικά και οικονομικά εφικτή και επιπλέον απαλλαγμένη κινδύνων για τις άλλες δραστηριότητες της περιοχής που θα την φιλοξενήσει. Επί του παρόντος, βρίσκεται σε εξέλιξη η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, ενώ διερευνώνται θέσεις χωροθέτησής του.

 

 

Χρηματιστήριο και ΔΕΠΑ

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης από τον κ. Γ. Κωστόπουλο, του επενδυτικού προγράμματος που ήδη υλοποιεί η ΔΕΠΑ, τέθηκε από το ακροατήριο το ερώτημα, κατά πόσο η εταιρεία, που παρουσιάζει σημαντική ετήσια κερδοφορία στοχεύει σε είσοδο στο Χρηματιστήριο της Αθήνας. Όπως διαφάνηκε, το ενδεχόμενο εισαγωγής ποσοστού της -που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο- στο Χρηματιστήριο, παραμένει επίκαιρο και ανοικτό. Υπενθυμίζεται, ότι η προσφορά του ρωσικού κολοσσού GAZPROM κατά τη διάρκεια του πρόσφατου διεθνούς διαγωνισμού που εκπονήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση της ΔΕΠΑ «σκόνταψε» στην μη αποδοχή της σχετικής εξαγοράς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έκτοτε, αναζητείται εναλλακτική λύση ιδιωτικοποίησης, με αυτήν του Χρηματιστηρίου να συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα.


Όπως χαρακτηριστικά σχολίασε ο Διευθυντής του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών κ. Λάμπρου, η διαδικασία εισόδου μιας εταιρείας στο Χρηματιστήριο είναι κατεξοχήν συνδεδεμένη με τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς, κάτι που δίνει θετικό μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις και ιδιαίτερα προς τους επενδυτές. Όσο για τη ΔΕΠΑ, όπως κάθε εταιρεία που εισάγεται στο Χρηματιστήριο, θα έχει να ωφεληθεί σημαντικά από τη νέα δομή και οργάνωση της εταιρικής διακυβέρνησης.

 

 

Με φόντο την ευρωπαϊκή υποστήριξη

Από τη δική της πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση τοποθετεί στο Α της ατζέντας της τα θέματα της ενέργειας. Οι άμεσες προτεραιότητες, όπως επεσήμανε ο Νομικός Σύμβουλος της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μπεν Βαν Χούτε, είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας, η ολοκλήρωση των εθνικών αγορών ενέργειας σε μια ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, η βελτίωση των εθνικών υποδομών και διασυνδέσεων και η συνέχιση και εμβάθυνση των πράσινων ενεργειακών πολιτικών για την κλιματική αλλαγή. Βέβαια τους τελευταίους μήνες, τα παραπάνω θέματα επισκιάζονται από τα προβλήματα που ενδέχεται να ανακύψουν στην προμήθεια φυσικού αερίου για την Ευρώπη, λόγω της κρίσης στις σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας. Ειδικά για την Ελλάδα, είναι σημαντικό να δώσει έμφαση στις πολιτικές της ενέργειας, που μπορούν να στηρίξουν την έξοδο της χώρας από την ύφεση, με μεταρρυθμίσεις ενίσχυσης του ανταγωνισμού και με τη διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Λόγω εξάλλου των οικονομικών της προβλημάτων, η χώρα πρέπει να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα υποστήριξης που παρέχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Connecting Europe.

 

 

ΔΕΗ: σε βάθος χρόνου τα οφέλη της ιδιωτικοποίησης

Στο ερώτημα πότε θα δουν οι ΄Ελληνες καταναλωτές τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, ο Νομικός Σύμβουλος της Κομισιόν, απάντησε, ότι κρίνοντας από τα αποτελέσματα αντίστοιχων ιδιωτικοποιήσεων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αυτά θα φανούν σε βάθος χρόνου. Χαρακτήρισε επιπλέον την όλη διαδικασία χρονοβόρα, σύνθετη αλλά και δύσκολη γιατί θίγει ευαίσθητα κοινωνικά θέματα, για να καταλήξει όμως, ότι ως βασική αρχή μια τέτοια ιδιωτικοποίηση είναι θετική.

 

desfa03    desfa12    Vanh05

 

 

Κομισιόν: δεν θα καθυστερήσουμε την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

Σε σχέση εξάλλου με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου) ο κ. Βαν Χούτε διευκρίνισε ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση της Κομισιόν για καθυστερήσεις στη διαδικασία ολοκλήρωσης της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την αζερική SOCAR. Όπως είναι γνωστό, η συμφωνία εξαγοράς του Διαχειριστή Φυσικού Αερίου, τελεί υπό την τελική έγκριση της Κομισιόν, τόσο για θέματα Ανταγωνισμού, όσο και για τα συνολικότερα ρυθμιστικά θέματα της συμφωνίας.

 

Από τη δική του πλευρά, ο Πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ κ. Αντώνης Νάτσικας αναφέρθηκε στη σημασία της αποκρατικοποίησης επισημαίνοντας ότι είναι μία σημαντική συμφωνία, τόσο για την ενεργειακή ασφάλεια όσο και για την πρόοδο του σχεδίου για την ενεργειακή ανεξαρτητοποίηση της Ευρώπης, αφού μέσα από αυτήν ενισχύεται η τροφοδότηση των χωρών-μελών. Εκτίμησε τέλος, ότι με δεδομένη τη δίμηνη προθεσμία που υπάρχει για την έγκριση της συμφωνίας από την Κομισιόν, θα υπάρξουν σύντομα εξελίξεις.

 

 

Συμπληρωματική χρήση του Φυσικού Αερίου και των ΑΠΕ για ηλεκτροπαραγωγή και επέκταση δικτύου εμπορίας ΦΑ

Ποιες είναι όμως οι τάσεις που αναμένεται να επικρατήσουν τα επόμενα χρόνια στην αγορά φυσικού αερίου (ΦΑ); Τις κατέγραψε ο κ. Νάτσικας με την παράλληλη ιδιότητά του ως μέλος της Επιτροπής Ενεργειακού Σχεδιασμού ως εξής:

 

Α. Αυτή τη στιγμή, το 70% του ΦΑ που εισάγεται στην Ελλάδα κατευθύνεται στην ηλεκτροπαραγωγή, ενώ ο ΔΕΣΦΑ, τροφοδοτεί με φυσικό αέριο 11 μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Κυρίαρχη τάση είναι η συμπληρωματική χρήση των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή καθώς: Τα προβλήματα κόστους και διακοπτόμενης λειτουργίας των ΑΠΕ έχουν εμπεδωθεί στην Ελλάδα και την Ευρώπη, το φυσικό αέριο είναι το πλέον καθαρό από τα συμβατικά καύσιμα, ενώ οι μονάδες ΦΣ έχουν γρήγορη εκκίνηση, άρα είναι σε θέση να καλύπτουν τα κενά των ΑΠΕ. Γι' αυτό οι μονάδες ΦΑ προκρίνονται από τον Ενεργειακό Σχεδιασμό, αλλά λόγω αυτού του ρόλου τους θα λειτουργούν και πιο «αιχμιακά».


Β. Η συγκράτηση ανάπτυξης των ΑΠΕ λόγω του περιορισμού των οικονομικών κινήτρων.


Γ. Η βραχυπρόθεσμη μείωση της κατανάλωσης ΦΑ και στη συνέχεια, η αύξησή της στα επίπεδα του 2013, ως συνέπεια της σταδιακής απόσυρσης λιγνιτικών μονάδων και της επιβολής περιβαλλοντικών περιορισμών.


Δ. Η μείωση των τιμών LNG σε παγκόσμιο επίπεδο που θα βοηθήσει στην περαιτέρω διείσδυση του ΦΑ.


Ε. Η προσαρμογή του τρόπου ανάκτησης των επενδύσεων που έχουν γίνει για το δίκτυο αλλά και για την εγκατάσταση νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής και η αύξηση των χρεώσεων για τον ΔΕΣΦΑ προκειμένου να ανακτά τα κόστη του.


ΣΤ. Η διατήρηση της μέριμνας για της ασφάλεια τροφοδοσία της χώρας σε φυσικό αέριο μέσα από έργα που εξασφαλίζουν τη διαφοροποίηση των πηγών προέλευσής του.


Ζ. Η ειδική μέριμνα για τις τιμές του αερίου δεδομένου ότι είναι σημαντικές για τη βιομηχανία.

Η. Η δημιουργία νέων σημείων εμπορίας φυσικού αερίου σε περισσότερες περιοχές.

 

 

Η Νέα Αγορά Ηλεκτρισμού

 

Formatlefkatasa08 dialinas03 dialinas05

 

 

Τα βασικά σημεία αναφοράς του σχεδιασμού της Νέας Αγοράς Ηλεκτρισμού, ανήγγειλε ο κ. Ευάγγελος Λεκατσάς πρώην πρόεδρος του ΔΕΣΜΗΕ και μέλος της Επιτροπής Ενεργειακού Σχεδιασμού. Ο ανασχεδιασμός της αγοράς, περιλαμβάνει:


• Τον περιορισμό των ποσοτήτων ενέργειας που προσφέρονται με προτεραιότητα, δηλαδή εκτός ανταγωνισμού.
• Τη δημιουργία τουλάχιστον δύο ή τριών καθετοποιημένων επιχειρήσεων παραγωγής-εμπορίας, με περίπου ισοδύναμα χαρτοφυλάκια τεχνολογιών παραγωγής, οι οποίες θα λειτουργούν ισότιμα στην αγορά.
• Την αναθεώρηση των μηχανισμών στήριξης της χονδρεμπορικής αγοράς (ΑΔΙ, ΜΑΜΚ κ.λπ.) και σταδιακή μείωση του κόστους τους.
• Την εισαγωγή των δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας (μοντέλο ΝΟΜΕ), με προσδιορισμό της τιμής τιμής αναφοράς των δημοπρασιών από τη ΡΑΕ.
• Την τριμηνιαία αναθεώρηση των τιμολογίων της ΔΕΗ ώστε όλα τα τιμολόγια να ανακτούν το κόστος χωρίς να γίνεται σταυροειδής επιδότηση μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών καταναλωτών και ταυτόχρονα να διασφαλίζεται ότι δεν γίνεται κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης.
• Τη διασύνδεση των μη συνδεδεμένων νησιών, κυρίως εκείνων όπου το κόστος Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας ξεπερνά το κόστος της διασύνδεσης (Κυκλάδες έως το 2018 και Κρήτη έως το 2023).
• Την αναθεώρηση του τέλους υπέρ ΑΠΕ ανά εξάμηνο ούτως ώστε να εξασφαλίζεται ότι δεν θα παρουσιάσει εκ νέου έλλειμμα ο Ειδικός Λογαριασμός του ΛΑΓΗΕ, στη βάση των προβλέψεων για τους επόμενους 24 μήνες.
• Τη δημιουργία αποθεματικού κάλυψης από τον ΛΑΓΗΕ για την αποφυγή, στο μέλλον, παρομοίων κρίσεων ρευστότητας. 
 

 

ΡΑΕ: Ναι και στη Διασύνδεση του Βορείου Αιγαίου

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Ευ. Διαλυνάς, Αναπληρωματικό μέλος της Επιτροπής Ενεργειακού Σχεδιασμού εκ μέρους της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), περιέγραψε αναλυτικότερα τις προβλέψεις του Ενεργειακού Σχεδιασμού αναφορικά με τη διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα και την εξέλιξη των έργων του ΑΔΜΗΕ, με λεπτομέρειες για την χρηματοδότηση και τις πρακτικές δυσκολίες υλοποίησης των έργων. Αποκάλυψε δε, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ότι η ΡΑΕ, μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει προωθήσει και τη διασύνδεση του Βορείου Αιγαίου.

 


Το θολό τοπίο του ενεργειακού κόστους...

Την ίδια όμως ώρα που τα ενεργειακά έργα υπόσχονται σημαντική ανάπτυξη, το τοπίο της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας παραμένει θολό.
Ο εκπρόσωπος της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) κ. Αντώνης Κοντολέων επικέντρωσε σε πέντε σημεία, προκειμένου να ξεκαθαρίσει «εδώ και τώρα» το πρόβλημα του υψηλού ενεργειακού κόστους (κατά 30% υψηλότερο από την Ευρώπη) που κάνει ασύμφορη τη βιομηχανική παραγωγή.

 

eviken01 eviken4 aslanoglou kontinob kontoleon kontinob   

 

Πρώτον: Επέμεινε σε οριστική λύση, πριν τo τέλος του 2014, οπότε λήγει η διάρκεια των μειωμένων βιομηχανικών τιμολογίων.

Δεύτερον: Επιβεβαίωσε ότι οι ελληνικές βιομηχανίες τσιμέντου, αλουμινίου, σιδήρου είναι οι πιο σύγχρονες και παραγωγικές πανευρωπαϊκά. Αν το κόστος της ενέργειας σε Ελλάδα και Ευρώπη ήταν ίδιο, τότε θα ήταν επίφοβες για τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.

Τρίτον: Υπενθύμισε ότι μετά από δυο χρόνια δραματικών εκκλήσεων, τη διακοπή λειτουργίας σημαντικών ενεργοβόρων βιομηχανιών και τη λειτουργία των υπολοίπων με νυκτερινές βάρδιες για οικονομία, το πακέτο των μέτρων για τη μείωση του ενεργειακού κόστους, δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί. Για να προσθέσει, ότι η βιομηχανία δεν έχει καν κληθεί στο σχετικό διάλογο επί της εφαρμογής. Το πακέτο, συνθέτουν τα εξής μέτρα: Διακοψιμότητα, δημοπρασίες ΝΟΜΕ, επιστροφές από τη ΔΕΠΑ και μειωμένα τιμολόγια ΔΕΗ με μεγαλύτερη διάρκεια.

Τέταρτον: Έθεσε σε πλήρη αμφισβήτηση το μοντέλο ΝΟΜΕ όπως προτείνεται από τη ΡΑΕ, θεωρώντας ότι δεν θα εξασφαλίσει στη βιομηχανία χαμηλό κόστος προμήθειας. Ζήτησε την αναπροσαρμογή του κατά το αντίστοιχο γαλλικό πρότυπο, ώστε να μειωθούν τα βιομηχανικά τιμολόγια αλλά και να αποτραπεί κάθε κίνδυνος απόρριψής του ως μέτρου κρατικής ενίσχυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πέμπτον: Ζήτησε την πάση θυσία μείωση των τιμολογίων φυσικού αερίου, (είτε με επαναδιαπραγμάτευση της τιμής του με την Gazprom, είτε με μείωση τιμών του περιθωρίου κέρδους της ΔΕΠΑ, είτε με μείωση του ΕΦΚ).

 

... και η ξεκάθαρη αντίθεση γύρω από αυτό


Ο Αντιπρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας κ. Μίλτος Ασλάνογλου, παρουσιάζοντας την πρόταση της ΡΑΕ για το μοντέλο των επικείμενων δημοπρασιών λιγνιτικής και ηλεκτρικής ενέργειας, επεσήμανε ότι το πρόβλημα των υψηλών τιμών ενέργειας δεν αφορά μόνον την Ελλάδα αλλά όλη την Ευρώπη, καθώς οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν γίνει πολύ πιο αυστηροί και υφίσταται κρίση. Η λύση, θα προέλθει μέσα από την ενίσχυση της αποδοτικότητας των υποδομών, αλλά κι αυτό θα επιτευχθεί κυρίως μέσω της ενιαίας αγοράς, που θα παρέχει δικαίωμα πρόσβασης στις υποδομές σε περισσότερους ενδιαφερόμενους. Με αυτό το σκεπτικό, οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ αποτελούν ένα ενδιάμεσο μοντέλο και έτσι πρέπει να αντιμετωπισθούν. Επιπλέον, η ΡΑΕ είναι υποχρεωμένη να κινείται στα πλαίσια αυτών που η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιτάσσει.

 


Οι ανελαστικές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου

 

rae02    depa03    

 

Από τη δική της πλευρά, η κυρία Κυριακή Καρακίτσου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Εμπορίας της ΔΕΠΑ, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους η τιμή του φυσικού αερίου για τους βιομηχανικούς πελάτες δεν είναι δυνατό να μειωθεί στο άμεσο μέλλον. Αυτοί είναι, το χαμηλό μερίδιο φυσικού αερίου στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας, η δυσανάλογα μικρή ζήτηση σε σχέση με το μέγεθος των υποδομών, με αποτέλεσμα να καθυστερεί πολύ η απόσβεσή τους, η διάχυση των προβλημάτων της αγοράς ηλεκτρισμού στην αγορά φυσικού αερίου, η υψηλή εποχικότητα και αιχμιακότητα στη ζήτηση, αλλά και το γεγονός ότι η Ελλάδα, ως μικρή αγορά και σε μακρινή απόσταση από τις μεγάλες αγορές της Δύσης με τις διαφοροποιημένες πηγές προμηθειών και τους αποθηκευτικούς χώρους, δεν έχει την απαιτούμενη διαπραγματευτική ισχύ για να πετύχει καλύτερες τιμές. Ως αποτέλεσμα η ελαστικότητα της ζήτησης στις τιμές είναι σχεδόν μηδενική.


Βέβαια, η ΔΕΠΑ καταβάλλει προσπάθειες για την επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου και σε άλλους τομείς π.χ. με την προώθηση της αεριοκίνησης των οχημάτων, ενώ μελετάται η χρήση φυσικού αερίου στη συμπαραγωγή ηλεκτρισμού, θερμότητας και κλιματισμού και τα θερμοκήπια. Καθώς όμως το φυσικό αέριο θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στο συνολικό μείγμα καυσίμων της ηλεκτροπαραγωγής σε βάθος χρόνου, το νέο πλαίσιο για την αγορά ενέργειας θα πρέπει να βασιστεί σε μια συνδυασμένη και από κοινού προσέγγιση των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι μόνον θα επιτευχθούν οι στόχοι της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς, προς όφελος των τελικών καταναλωτών.

 

 

Κίνητρα για την ενεργειακή αναβάθμιση της βιομηχανίας

Μια άμεση και πρακτική πρόταση έθεσε ο κ. Βασίλης Λυχναράς, ερευνητής του ΚΕΠΕ
(Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών), αναγνωρίζοντας ότι το υψηλό κόστος ενέργειας έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.


Για να διευκρινίσει, ότι απαιτείται μια διαρθρωτική αντιμετώπιση του προβλήματος, καθώς οι εκπτώσεις στα βιομηχανικά τιμολόγια και τα άλλα μέτρα που δρομολογήθηκαν πρόσφατα μπορεί να λειτουργήσουν θετικά, πλην όμως μόνον προσωρινά. Μια λύση μπορεί να επιτευχθεί με την ενεργειακή αναβάθμιση της βιομηχανίας, όπου υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Καθώς όμως υπό τις σημερινές συνθήκες ύφεσης και αβεβαιότητας, οι βιομηχανίες διστάζουν να αναλάβουν τα υψηλά επενδυτικά κόστη που απαιτούνται, η αναβάθμιση της βιομηχανικής παραγωγής θα πρέπει να τεθεί ως βασικός στόχος της πολιτείας με την άμεση παροχή σχετικών κινήτρων. Σημειώνεται, ότι το νέο ΕΣΠΑ προβλέπει σημαντικά κονδύλια για την ενεργειακή αναβάθμιση.

 

 

Ηλεκτροπαραγωγή: Ότι γίνεται στην Ευρώπη, γίνεται και στην Ελλάδα

Ποιες είναι όμως οι βασικές τάσεις που επικρατούν στην ηλεκτροπαραγωγή στην Ευρώπη και τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα;

 

lagie02b elpedison01 laige04

 

Ο πρόεδρος του ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) και μέλος της Επιτροπής Ενεργειακού Σχεδιασμού, κ. Αναστάσιος Γκαρής, αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις ηλεκτροπαραγωγής σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, για να τεκμηριώσει ότι δεν διαφέρει τόσο η ευρωπαϊκή εμπειρία από την ελληνική. Με τις ραγδαίες αναδιαρθρώσεις που έγιναν στην Ευρώπη, κατά το πέρασμα της ενέργειας στην νέα εποχή της απαλλαγής της από τον άνθρακα ήταν λογικό να υπάρξουν προβλήματα και μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις. Η λύση, θα έρθει με την πρόοδο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και τη σταθεροποίηση των ρυθμιστικών πλαισίων. Εκεί όμως θα πρέπει να απαντηθούν μια σειρά από ερωτήματα όπως: Πόση ρύθμιση θα πρέπει να επιδιωχθεί και ποιος θα την πληρώσει. Πώς θα κατανεμηθούν οι κίνδυνοι ανάμεσα στις επιχειρήσεις, τα κράτη και τους καταναλωτές. Πώς θα προωθηθούν περισσότερα κονδύλια σε αναπτυσσόμενες τεχνολογίες και πώς θα επιτευχθεί διαχείριση της ζήτησης με τη βοήθεια των καταναλωτών ώστε να μειωθούν οι αιχμές.

 

 

ΛΑΓΗΕ: Ομαλοποίηση των πληρωμών προς ηλεκτροπαραγωγούς

Με τα παραπάνω θέματα να παραμένουν ανοικτά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ο κ. Γκαρής, επεσήμανε ότι αυτό που προέχει σήμερα στην Ελλάδα είναι η αποκατάσταση της σωστής λειτουργίας της αγοράς, κάτι που είναι άμεσα εφικτό και έχει ήδη δρομολογηθεί. Αναφερόμενος στο γνωστό πρόβλημα των καθυστερήσεων στις πληρωμές προς τους ηλεκτροπαραγωγούς, κατέθεσε στοιχεία που αποδεικνύουν, ότι σε συνέχεια των διορθωτικών μέτρων που ελήφθησαν, το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ έχει σημαντικά περιοριστεί. Ως αποτέλεσμα αποκαθίσταται πλέον με ταχείς ρυθμούς η εκκαθάριση των πληρωμών, που πραγματοποιούνται πλέον ολοένα με πιο μικρή καθυστέρηση. Σε σχέση με το υπό δημιουργία Χρηματιστήριο Ενέργειας, ο ΛΑΓΗΕ, διαθέτει ήδη ένα οργανωμένο πλάνο για την ίδρυση μιας χρηματιστηριακής αγοράς ενέργειας, μέσα από αυτήν θα αγοράζει και θα πουλά ενέργεια ο όποιος ενδιαφερόμενος.

 

 

Προσαρμογή στο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο

Πώς θα επιτευχθεί όμως το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς στην ηλεκτροπαραγωγή; Κατά την εκτίμηση του κ. Ανδρέα Τζούρου, προέδρου των εταιρειών Elpedison Power και Τrading, ο μοναδικός τρόπος που υπάρχει είναι να ακολουθήσει η Ελλάδα άμεσα το ευρωπαϊκό πλαίσιο, γιατί οι διαρκείς καθυστερήσεις και αναβολές αυξάνουν τα κόστη. Όταν μάλιστα οικοδομούνται ειδικά συστήματα και μηχανισμοί όπως η ΡΑΕ και ο ΛΑΓΗΕ με στόχο την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και παραλαυτά συνεχίζει να ενισχύεται το μερίδιο της εταιρείας με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, δηλαδή της ΔΕΗ, από το 80% στο 98% μέσα σε λίγα χρόνια, υπάρχει προφανώς πρόβλημα στο ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο, που πρέπει να αντιμετωπιστεί.

 

 

Δεν μπορούν να είναι όλοι ικανοποιημένοι...

Επιδοτούμενο και νοθευμένο, χαρακτήρισε τον τρόπο κατά τον οποία λειτουργεί η ελληνική αγορά ενέργειας ο κ. Αλεξ Παπαλεξόπουλος, πρόεδρος της ECCO International, ως συνέπεια της πολιτικής επιλογής να μένουν διαρκώς όλοι οι παίκτες ικανοποιημένοι: Και η ΔΕΗ και οι θερμικοί παραγωγοί και οι παραγωγοί από ΑΠΕ. Με έμφαση στα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά των διαφόρων ενεργειακών τεχνολογιών και μοντέλων κοστολόγησης της Ελλάδας, της Ευρώπης και των ΗΠΑ αλλά και την ανάγκη να ισορροπεί λεπτό προς λεπτό η παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας, ο κ. Παπαλεξόπουλος ανέδειξε τις μεγάλες αδυναμίες της ευρωπαϊκής αλλά και της ελληνικής αγοράς ενέργειας έναντι των ΗΠΑ. Περιέγραψε με ποιο τρόπο μπορεί να γίνει η ένταξη της ελληνικής αγοράς ενέργειας στο ευρωπαϊκό μοντέλο Target και πρόσφερε πολύτιμες πληροφορίες για την αμερικάνικη εμπειρία στο φυσικό αέριο και στις ΑΠΕ. Επεσήμανε τέλος ιδιαίτερα την κοσμογονική στροφή που παρατηρείται σήμερα στις ΗΠΑ στον τομέα του σχιστολιθικού φυσικού αερίου, εκτιμώντας ότι θα παίξει καταλυτικό ρόλο στις εξελίξεις.

 

 

Χρεώσεις και ανταγωνισμός

Ποιοι θα είναι τελικά οι καθοριστικοί παράγοντες διαμόρφωσης του κόστους και των τιμών; Συγκεκριμένες απόψεις σχετικά με το τι έπεται, κατέθεσε ο κ. Ε. Λεκατσάς, πρώην πρόεδρος ΔΕΣΜΗΕ, αφού παρουσίασε τις λεπτομέρειες του γαλλικού μοντέλου ΝΟΜΕ, μέσω του οποίου η διαθέτουσα πυρηνικές μονάδες EDF επιδοτεί νομίμως τη γαλλική βιομηχανία. Αναφερόμενος στις διαφορές σε σχέση με το αντίστοιχο - υπό σχεδιασμό-, ελληνικό μοντέλο ΝΟΜΕ, που θα περιλαμβάνει δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας από μονάδες της ΔΕΗ, οι οποίες παράγουν σήμερα τη φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια, ο κ. Λεκατσάς επεκτάθηκε και σε άλλα θέματα. Ανάμεσα σε αυτά και στην «ουσία» της σημερινής διαμάχης της βιομηχανίας με τη ΡΑΕ, η οποία από ότι φαίνεται θα καταλήξει στη διαιτησία του ΥΠΕΚΑ. Αναφορά έγινε επίσης σε κάποιες «γκρίζες» ζώνες στις χρεώσεις της ΔΕΗ με την επισήμανση ότι για να αποδώσει ο ανταγωνισμός, χρειάζεται ευρύτερη αναπροσαρμογή από όσο έχουμε αντιληφθεί.

 

 

Χρηματιστήριο Ενέργειας

 

FormatFactoryIMG 0245 vatvolt03 xrimatistirio energiasb

 

Πώς θα συμβάλει στην παραπέρα απελευθέρωση της αγοράς, το υπό δημιουργία Χρηματιστήριο Ενέργειας; Στη σχετική προοπτική αναφέρθηκε από τη δική του πλευρά ο κ. Ανδρέας Δασκαλάκης, Διευθυντής του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Η λογική της όλης προσπάθειας εστιάζεται στην εκτίμηση ότι η διαπραγμάτευση της ενέργειας μέσα σε ένα οργανωμένο χρηματιστηριακό περιβάλλον το οποίο διαθέτει αφενός έναν αποτελεσματικό μηχανισμό εποπτείας, και αφετέρου τον μηχανισμό αποκάλυψης των τιμών που διαθέτουν οι αγορές, θα καταργήσει το υποχρεωτικό pool και θα συνεισφέρει στον ανταγωνισμό.

 

 

Μια πρόταση για την αγορά λιανικής

Τι προβληματισμοί υπάρχουν όμως σε επίπεδο λιανικής αγοράς ενέργειας, ένα χρόνο μετά και την τυπική απελευθέρωση των οικιακών τιμολογίων; Κατά τον κ. Γιάννη Ψαρρό, που εκπροσώπησε την εταιρεία Watt+Volt, μια από τις ελάχιστες ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της λιανικής, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα διακοπής της παροχής σε έναν κακό πελάτη. Επιπλέον, όπως επεσήμανε, είναι αδύνατον για μια ιδιωτική εταιρεία να ανταγωνιστεί μια κρατική εταιρεία, όπως η ΔΕΗ, που ασκεί κοινωνική πολιτική.

 

 

Η ευρωπαϊκή τάση αξιοποίησης βιομάζας σε λιγνιτικές εγκαταστάσεις

 

3dconsultancy01Σε μία περίοδο κρίσης, η αξιοποίηση βιομάζας σε υφιστάμενους λιγνιτικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής αποτελεί μια νέα ευρωπαϊκή και διεθνή τάση με σημαντικά πλεονεκτήματα. Τα παρουσίασε, όπως επίσης και την προοπτική εφαρμογής αυτής της λύσης στην Ελλάδα, ο κ. Γιάννης Παναγόπουλος, εταίρος της εταιρείας 3D Engineering & Consultancy. Η μετατροπή υφιστάμενων λιγνιτικών εγκαταστάσεων για καύση ενός μείγματος βιόμαζας και ορυκτού καυσίμου έχει τα εξής πλεονεκτήματα: Αξιοποιεί τα ήδη επενδεδυμένα κεφάλαια αντί να απαιτεί νέα, παρατείνει την διάρκεια ζωής των λιγνιτικών μονάδων αντί να οδηγεί σε scrap, ανεργία και εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας, μειώνει το κόστος της πρώτης ύλης και μετατρέπει τις λιγνιτικές εγκαταστάσεις που καταβάλλουν πρόστιμο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από ρυπογόνες σε πράσινες.

Επιπρόσθετα, συμβάλλει στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών για την παραγωγή βιομάζας, η οποία μέχρι σήμερα απορρίπτεται με κόστος και πρόστιμα, ενώ ταυτόχρονα ελαφρύνεται το περιβάλλον από τέτοιου είδους απορρίψεις και εκπομπές. Παραλλαγή αυτής της λύσης που παρουσιάζει πρόσθετα πλεονεκτήματα (όπως ευελιξία στα προς χρήση είδη βιομάζας) είναι η – πριν από την τελική καύση – αεριοποίηση της βιομάζας: Το συνθετικό αέριο που παράγεται, καίγεται παράλληλα με τα ορυκτά καύσιμα. Το συνθετικό αέριο μπορεί να προέρχεται από αγροτική, δασική βιομάζα, RDF, λυματολάσπη – ή ακόμα και από ορυκτά στερεά εγχώρια καύσιμα, όπως ο λιγνίτης.

 

 

Τα αιολικά ήρθαν για να μείνουν

 

eletaen4Ποιες είναι όμως οι νέες ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για τις ΑΠΕ; Και ποιες οι διεθνείς τάσεις στην αιολική ενέργεια; Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παναγιώτης Παπασταματίου, εκπροσωπώντας την ΕΛΕΤΑΕΝ ( Ελληνική Εταιρεία Αιολικής Ενέργειας), οι ΑΠΕ ήρθαν... για να μείνουν, παρά τις διαδεδομένες συζητήσεις σχετικά με την ανάγκη ελέγχου του κόστους τους. Είναι χαρακτηριστικό, ότι και κατά το 2013, κυρίαρχη τάση στην Ευρώπη ήταν οι νέες εγκαταστάσεις ΑΠΕ, με συνεχιζόμενη μείωση μονάδων πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αλλά και παγκοσμίως καταγράφηκε μεγάλη ανάπτυξη των ΑΠΕ, με την Κίνα να εγκαθιστά το 45% των νέων αιολικών πάρκων και να γίνεται ο παγκόσμιος πρωταθλητής της αιολικής. Είναι όμως η ενέργεια του ανέμου πράγματι τόσο ακριβή όσο λέγεται;


Σύμφωνα με επιπλέον στοιχεία που παρουσίασε η ΕΛΕΤΑΕΝ, το κόστος της αιολικής ενέργειας τα τελευταία χρόνια έχει πτωτική πορεία, κάτι το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη κατά τις συζητήσεις σχετικά με το ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας. Όσο ωριμάζουν οι τεχνολογίες, μειώνονται και τα κόστη και σε καμία περίπτωση οι τιμές ενέργειας από ΑΠΕ δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως σταθερά υψηλές.

 

 

Οι νέες ευρωπαϊκές οδηγίες και οι ταρίφες των ΑΠΕ

 

gamesa04

Υπάρχει όμως επενδυτικό ενδιαφέρον για τις ΑΠΕ στην Ελλάδα μετά το new deal και τις περικοπές στις εγγυημένες τιμές; Ο κ. Βασίλης Σπηλιωτόπουλος, Γενικός Διευθυντής της GAMESA, που διαθέτει 240 εγκατεστημένα αιολικά πάρκα σε όλο τον κόσμο, επιβεβαίωσε ότι παρά τις γνωστές αναδρομικές αλλαγές στο επενδυτικό περιβάλλον και τις περικοπές στις εγγυημένες τιμές, το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αιολική ενέργεια ακόμα διατηρείται.


Σημαντικότατο αντικίνητρο που παραμένει, είναι οι διαρκείς αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου, όσο και η άρνηση του Υπουργείου Ενέργειας στη συμμετοχή και των εκπροσώπων της αγοράς στον επικείμενο ενεργειακό σχεδιασμό. Επιπλέον των ελληνικών προβλημάτων, υπάρχει πλέον η ασάφεια και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Φαίνεται να υπάρχει επαναξιολόγηση της κρατικής παρέμβασης στις ΑΠΕ. Για παράδειγμα, στην τελευταία αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής οι στόχοι για τα κράτη μέλη έγιναν μη δεσμευτικοί. Είναι δε σαφές ότι οι νέες ευρωπαϊκές οδηγίες για τις ΑΠΕ οδηγούν σταδιακά σε κατάργηση των feed-in-tariffs και σε ανοικτή αγορά. Είναι επομένως σημαντικός ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η μετάβαση.

 

 

Συνέργιες με βιομηχανία και κτηνοτροφία για τη βιομάζα

 

ilektor01 Γιατί δεν προχωρούν οι επενδύσεις βιομάζας στην Ελλάδα; Και με ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσαν να προχωρήσουν; Τα επίκαιρα ερωτήματα, απάντησε ο κ. Γιώργος Πανούσης, εκπρόσωπος της «ΗΛΕΚΤΩΡ» η οποία εξειδικεύεται στην παραγωγή ενέργειας από βιογενή απόβλητα και βιομάζα. Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν, ο κύριος λόγος που η βιοενέργεια σημειώνει πολύ χαμηλή ανάπτυξη στην Ελλάδα είναι η απουσία συνεργιών με τη βιομηχανία, όπου η βιοενέργεια θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την καύση των βιομηχανικών αποβλήτων, αλλά και με την κτηνοτροφία, όπου αντίστοιχα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για τη διαχείριση των ζωικών αποβλήτων και την παραγωγή ενέργειας από την καύση τους.

Σταδιακά, γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρο ότι χωρίς αυτές τις συνέργιες, η βιομάζα δεν θα αποτελέσει συμφέρουσα ενεργειακή επιλογή. Σε ότι αφορά παλαιότερα γραφειοκρατικά προβλήματα που υπήρχαν, έχουν περιοριστεί σημαντικά με τις νέες διαδικασίες αδειοδότησης. Υπάρχει όμως ακόμα συσσώρευση μεγάλου αριθμού αιτήσεων σύνδεσης, με αποτέλεσμα το σύστημα να φαίνεται κορεσμένο στα χαρτιά και να παγώνουν επενδύσεις με άδειες και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση γιατί δεν μπορούν να πάρουν όρους σύνδεσης.

 

 

Νet-metering και «εκδημοκρατισμός» της αγοράς

 

ilios04

Θα προχωρήσει το net-metering προς όφελος των καταναλωτών που έχουν ή θέλουν να αγοράσουν μικρά Φ/Β και ανεμογεννήτριες και να γίνουν έτσι αυτοπαραγωγοί; Το ερώτημα έθεσε ο κ. Δημήτρης Μακρής, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Συνδέσμου ΗΛΙΟΣ, συνδέοντάς το με τη λογική «εκδημοκρατισμού» της αγοράς ενέργειας. To net-metering, είναι μια νέα πολιτική αγοράς και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που εφαρμόζεται στις ΗΠΑ και κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι καταναλωτές που έχουν μικρές ΑΠΕ, συμψηφίζουν την ενέργεια που παράγουν με αυτήν που καταναλώνουν και μειώνουν τον λογαριασμό της ΔΕΗ.

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Ηλίας Νικολάου, στέλεχος της Υπηρεσίας Εξυπηρέτησης Επενδυτών ΑΠΕ του ΥΠΕΚΑ, αναφέρθηκε στο πρόβλημα του ενεργειακού κόστους και της στρατηγικής της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής για μείωση του κόστους των ΑΠΕ, αναγνώρισε ωστόσο ότι τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ελλάδα υπάρχει η ανάγκη για ένα ασφαλές επενδυτικό πλαίσιο.

 

 

 

FormatFactoryIMG 0281   FormatFactory27    FormatFactory32    FormatFactory07

abb42       FormatFactory55         ecco21    FormatFactory43

  

ArgoStandsecnew77777

 

Το Επενδυτικό Φόρουμ διοργανώθηκε από την επενδυτική έκδοση Α-ΕΝΕRGY με την υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, τη συνεργασία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της ΕΕ και τη συμμετοχή των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Υποδομών. Τα πάνελς του συντόνισαν οι κκ. Αντ. Παπαγιαννίδης, Γενικός Διευθυντής Ομίλου Economia, Θ. Παναγούλης, Διευθυντής του πόρταλ Energypress, X. Φράγκος, Γενικός Διευθυντής του πόρταλ SofokleousIn, Ν. Καραγιάννης, Διευθυντής του πόρταλ ypodomes, Γ. Μιχαηλίδης, Συνεργάτης του περιοδικού « Πράσινο Σπίτι και Κτίριο» και Αντα Σεϊμανίδη, Διευθύντρια της Α-ENERGY.


Βασικός χορηγός του συνεδρίου ήταν η ΔΕΗ, χορηγός η ΔΕΠΑ και υποστηρικτές οι εταιρείες Elpedison, ΑΒΒ, Gamesa και τα Λιγνιτορυχεία Αχλάδας.

 

Χορηγοί Επικοινωνίας ήταν η εφημερίδα ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ, το περιοδικό ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΠΙΤΙ, τα πόρταλς www.sofokleousin.gr, www.ypodomes.com, www.B2Green.gr, www.energyin.gr, www.aftodioikisi.gr, www.metaforespress.gr, η Ecotec, τα «ΕΡΓΟΤΑΞΙΑΚΑ ΘΕΜΑΤΑ» και η ACTION GLOBAL COMMUNICATION HELLAS.

 

Για τις ομιλίες του συνεδρίου, πατήστε εδώ.

 

Επενδυτικό Φόρουμ Μάρτιος 2014

1 

«ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ, ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ, LOGISTICS:

Ένα επίκαιρο φόρουμ με επιχειρηματικό-επενδυτικό ενδιαφέρον

Με στήριξη του Connecting Europe Facility (CEF)
ο νέος «χάρτης» έργων και υποδομών 

 

FormatFactorygeniki1panel   FormatFactory02

Αυλαία για την ηλεκτροκίνηση που έρχεται…

...και το φυσικό αέριο της πράσινης ανάπτυξης

 

"Ο νέος «χάρτης» έργων και υποδομών, και το προτεινόμενο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, παρουσιάστηκαν από ανθρώπους κλειδιά στο φόρουμ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου/Γραφείου Ελλάδας της Α-Energy και του ΕΛΙΝΗΟ ξεκαθαρίζοντας ένα θολό τοπίο, υπενθυμίζοντας τη σημαντική θέση της Ελλάδας ως «αρτηρία» του κεντρικού ευρωπαϊκού δικτύου και επισημαίνοντας επίκαιρους επιχειρηματικούς τομείς που υπόσχονται ανάπτυξη αλλά και ποιότητα"

 

Με σημαντικές ειδήσεις, καλοοργανωμένα πάνελ, διακεκριμένους συμμετέχοντες, συμπεράσματα που οδηγούν στο επόμενο βήμα και πλούσια κάλυψη στον τύπο και στα ενημερωτικά πόρταλ, ολοκληρώθηκαν στις 20 Μαρτίου οι εργασίες του φόρουμ με θέμα: «ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ: Εναλλακτική Αυτοκίνηση, Συνδυασμένες Μεταφορές, Logistics».      

Το φόρουμ, οργανώθηκε από το Γραφείο Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, την επενδυτική έκδοση Α-Energy, την Πρωτοβουλία «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» και το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, διήρκεσε οκτώ ώρες, το παρακολούθησαν περίπου 250 άτομα, στη συντριπτική τους πλειοψηφία επιχειρηματίες, επενδυτές και στελέχη της αγοράς και υποστηρίχτηκε από τη ΔΕΗ, τη ΔΕΠΑ, τον OΛΠ και τη BMW. Ανάμεσα στους χορηγούς επικοινωνίας ήταν τα περιοδικά Car&Truck, Logistics & Μanagement, Εργοταξιακά Θέματα, AutoTρίτη, η εφημερίδα Χρηματιστήριο, το Πράσινο Σπίτι, τα πόρταλ www.ypodomes, www.aftodioikisi, wwwenergyin, wwwa-energy, www.metaforespress, η ActionGlobalCommunicationHellas και άλλοι.

 

Κατά τη διάρκεια του, παρουσιάστηκε από ανθρώπους κλειδιά, ο νέος «χάρτης» έργων και υποδομών, ξεκαθαρίζοντας ένα θολό τοπίο και υπενθυμίζοντας τη σημαντική θέση της Ελλάδας ως «αρτηρία» του κεντρικού ευρωπαϊκού δικτύου.

 

Για την υλοποίηση των έργων του χάρτη αυτού, η άμεση και έμμεση συμβολή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μπορεί να είναι πολύ σημαντική στο πλαίσιο των βασικών κατευθύνσεων της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του ΕΚ, κυρίως όμως των Διευρωπαϊκών Δικτύων και του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου, ConnectingEuropeFacility (CEF). Παρουσιάστηκε επίσης το προτεινόμενο θεσμικό και νομικό πλαίσιο της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, ένα πολύ «φρέσκο» και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θέμα καθώς εμπλέκεται με τις πολλά υποσχόμενες νέες τεχνολογίες της βιώσιμης αυτοκίνησης με μικρότερες εκπομπές Cο2.

 

Περισσότερα...

 

Επενδυτικό Φόρουμ Νοέμβριος 2013 "ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ"

 

«ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ »

«ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΦΟΡΟΥΜ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013»

 

 

arx1 arx3 arx2

 

 

Πιστεύουμε, επιμένουμε, επενδύουμε στην Ελλάδα 

 

«Πιστεύουμε, επιμένουμε, επενδύουμε στην Ελλάδα, αιτούμεθα κράτος δικαίου, ασφάλειας και εμπιστοσύνης», είναι το μήνυμα του πρόσφατου (27-28 Νοεμβρίου) διήμερου επιχειρηματικού φόρουμ της Πρωτοβουλίας «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που διοργάνωσε η επενδυτική έκδοση A-Energy με τη συμμετοχή των αρμόδιων φορέων της Πολιτείας και κορυφαίων εκπροσώπων του κατασκευαστικού, ενεργειακού αλλά και βιομηχανικού χώρου.
 
To έκτο κατά σειρά φόρουμ της Πρωτοβουλίας, η οποία έκλεισε πρόσφατα δύο χρόνια συνεχούς δραστηριότητας στον τομέα της επιχειρηματικής ενημέρωσης και ωρίμανσης αναπτυξιακών κλάδων και έργων, επιβεβαίωσε ότι: Παρά τις πρωτοφανείς ζημίες που έχουν προκληθεί στην πραγματική οικονομία από την εξαετή ύφεση και το μονότονα αντιαναπτυξιακό πρόγραμμα σταθερότητας, ο ελληνικός επιχειρηματικός και επενδυτικός τομέας συνεχίζει να μάχεται, παραδίδοντας με γενναιότητα, μοναδικά μαθήματα ζωής και ελπίδας. Ελπίδας για μια πραγματική βελτίωση, που θα προέλθει σε πρώτη φάση εκ των ένδον. Από όλους όσους σήμερα «ποντάρουν» στην ανάπτυξη κινητοποιώντας για να την πετύχουν κάθε δυνατό μέσο: Τεχνολογίες, συνεργασίες εντός και εκτός Ελλάδας, ποιοτική βελτίωση, εξωστρέφεια, προσέγγιση νέων κλάδων. Πρότζεκτς έτοιμα να ξεκινήσουν υπάρχουν, όπως φάνηκε από τις παρουσιάσεις επενδύσεων στους τομείς του φυσικού αερίου, των αιολικών, της βιομάζας, της εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και τα σημαντικά κατασκευαστικά έργα που έχουν δρομολογηθεί στον τομέα των μεταφορών και στο κέντρο της Αθήνας.
 
Μένει να υλοποιηθούν με την παροχή από την Πολιτεία, τις τράπεζες, τις περιφερειακές και τοπικές αρχές κάθε δυνατού μέσου και διευκόλυνσης. Ας αντιληφθούν όμως και οι εταίροι της ΕΕ. ότι σε καμία απολύτως χώρα της Ευρώπης δεν έχουν αντιμετωπίσει οι επιχειρήσεις τόσες συνδυασμένες δυσκολίες –παρά μόνον σε εποχές πολέμου- εκτός από τις ελληνικές. Χωρίς χρηματοδότηση, σε συνθήκες πλήρους ανασφάλειας για το αύριο, φορολογικής ασφυξίας, αλλά συχνά και σε ένα διεθνές κλίμα απαξίωσης για κάθε τι ελληνικό…

 

Περισσότερα...