13Δεκέμβριος2017

A-energy

Βρίσκεστε εδώ: Home ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ 2014 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014

 

23- 24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ – ΟΜΙΛΟΣ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ Α-ENERGY

«ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

"Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι τα συμπεράσματα, το φωτογραφικό υλικό καθώς οι ομιλίες και τα πάνελς του συνεδρίου με τίτλο, «ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που πραγματοποιήθηκε στις 23 & 24 Οκτωβρίου, στον Όμιλο Χρηματιστηρίου Αθηνών, θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα μας έως στις 2 Νοεμβρίου."

 

Κόκκινα δάνεια : Πώς θα «τα βρούν τράπεζες » και επιχειρήσεις

 

Με το ακανθώδες πρόβλημα των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων στο επίκεντρο, το ρόλο του χρηματιστηρίου στην παρούσα συγκυρία και τους εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης των επιχειρήσεων άνοιξε σήμερα το πρωί τις εργασίες του στο Χρηματιστήριο Αθηνών, το διήμερο επενδυτικό φόρουμ με τίτλο «Χρηματοδοτώντας την Ανάπτυξη». Κατα τη διάρκεια του φόρουμ , παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τράπεζες και επιχειρηματικούς φορείς μια πλήρης « ακτινογραφία » του προβλήματος των κόκκινων δανείων αλλά και εφικτές λύσεις.

 

Το συνέδριο οργανώνεται από την επενδυτική έκδοση A-ENERGY, στα πλαίσια της πρωτοβουλίας «Επανεκκινώντας την Ανάπτυξη»,με τη συμμετοχή κορυφαίων εκπροσώπων του χρηματοπιστωτικού τομέα, του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών, της βιομηχανίας, των επιχειρήσεων, του εμπορικού κόσμου, των νεοφυών επιχειρήσεων, ανώτατων στελεχών από τα Υπουργεία Υποδομών και Ανάπτυξης καθώς και με την ευγενική συνεργασία και υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, της Εθνικής Τράπεζας, της Eurobank και άλλων κορυφαίων χρηματοοικονομικών οργανισμών αλλά και επενδυτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

 

Οι εργασίες άνοιξαν με χαιρετισμό του ΓΓ Δημόσιων Έργων, του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Στράτου Σιμόπουλου ο οποίος συνόψισε τα στοιχεία προόδου που έχουν καταγραφεί στο μέτωπο της επανεκκίνησης των μεγάλων έργων και τον υψηλό βαθμό απορρόφησης των ΕΣΠΑ και με επίκαιρη – μετά το μίνι κραχ της περασμένης εβδομάδας – ομιλία του Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών κ. Σωκράτη Λαζαρίδη.

                                  

 

Σ. Λαζαρίδης : Ανάγκη εισροών κεφαλαίων από το εξωτερικό

 Ειδικότερα, ο κύριος Λαζαρίδης επέμεινε σε τέσσερα σημεία :

  • Η ελληνική οικονομία δεν μπορεί να αναπτυχθεί χωρίς εισροή κεφαλαίων από το εξωτερικό.
  • Η σπέκουλα με τη διαδικασία των stress test,πρέπει να σταματήσει,καθώς οι τράπεζες έχουν αφιερώσει πολύ χρόνο στην προετοιμασία και οποιαδήποτε ροπή για κερδοσκοπική εκμετάλλευση (speculation) υποβαθμίζει την εκτίμηση ότι έχουν ήδη επεξεργαστεί μια σειρά εναλλακτικών σεναρίων.
  • Στόχος των stress test είναι η προστασία της ευρωπαϊκής αγοράς και η ανάγκη του Ευρωπαίου ρυθμιστή να υιοθετήσει συντηρητικότερες πολιτικές.
  • Δημιουργείται νέο μοντέλο αποταμίευσης  και στην Ελλάδα ,όπου επίσης πρέπει να αναπτυχθούν μηχανισμοί οι οποίοι θα εξυπηρετήσουν αυτήν την ανάγκη.

 

Α΄ ΠΑΝΕΛ: Για ένα αναπτυξιακό μίγμα χρηματοδότησης

Τι γίνεται με τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια; Ποιο είναι το ύψος τους και πόσο σοβαρό κίνδυνο αντιπροσωπεύουν για τις επιχειρήσεις όλων των κλάδων και των μεγεθών που επέζησαν της κρίσης; Με ποιο νομικό πλαίσιο αντιμετωπίζονται σήμερα και με ποιες πρακτικές τα διαχειρίζονται οι τράπεζες; Είναι σωστή η άποψη που κυκλοφορεί ότι καλόν είναι να σωθούν μόνο οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν υγεία και εξωστρέφεια και με ποιες αρχές πρέπει να ακολουθήσει η αναδιάρθρωσή των κόκκινων δανείων; Τι προτείνουν οι φορείς της βιομηχανίας και του επιχειρηματικού κόσμου;

 

Σε αυτά και άλλα ερωτήματα επιχείρησε να απαντήσει το Πρώτο Πάνελ με τίτλο «Για ένα αναπτυξιακό μίγμα χρηματοδότησης», στο οποίο συμμετείχαν, από την πλευρά του χρηματοπιστωτικού συστήματος ο κ. Αριστομένης Συγγρός, Πρόεδρος του Enterprise Grece, o Π. Φουρτούνης Γενικός Διευθυντής Εταιρικών Πιστοδοτήσεων Ειδικής Διαχείρισης της Εθνικής Τράπεζας, o κ. Πλάτων Μονοκρούσος, Επικεφαλής Ανάλυσης Χρηματοοικονομικών Αγορών της Eurobank, ο Άλεξ Κουτλή, διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών και Συναλλαγών Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης της Ernst & Young, και από την πλευρά των παραγωγικών τάξεων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, κ. Κ. Λουφάκης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, κ. Α. Σαββάκης, ο πρόεδρος της Ένωσης Εισηγμένων Εταιρειών (ΕΝΕΙΣΕΤ), κ. Π. Δράκος και ο Αναπληρωτής Οικονομικός Επόπτης της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) κ. Παύλος Πολιτάκης.

 

 

Αριστομένης Συγγρός (Enterprise Greece):

Πώς μπορεί να συμβάλλει το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο

 

Για τις ειδικές αδυναμίες χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας και τη βοήθεια που θα μπορούσε να προσφέρει το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, μίλησε ο πρόεδρος του Enterprise Greece, κ. Αριστομένης Συγγρός. Όλοι γνωρίζουμε ότι για να βγούμε από την κρίση δεν αρκεί η δημοσιονομική εξυγίανση, παρατήρησε ο κ. Συγγρός, αλλά πρέπει να μεγαλώσει η οικονομική πίτα, δηλαδή το ΑΕΠ, και γι’ αυτό απαιτούνται επενδύσεις. Είναι γνωστό ότι το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα για τις επενδύσεις στην Ελλάδα σήμερα είναι το πρόβλημα της ρευστότητας, θυμάμαι όμως ότι κατά την προετοιμασία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου είχαμε διαπιστώσει ένα gap χρηματοδότησης επενδύσεων περί τα 20 δις ευρώ, το οποίο οφείλεται κατά το ήμισυ στην κρίση, και κατά το ήμισυ στα διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας.

 

Η δημιουργία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου αποτελεί λίγο ως πολύ μια προσπάθεια απάντησης σε αυτό το πρόβλημα, συνέχισε ο κ. Συγγρός, και στόχος της δημιουργίας του ήταν να επιχειρήσει να καλύψει ανάγκες που δεν καλύπτονται από αλλού, δεδομένης της έλλειψης εναλλακτικών δρόμων χρηματοδότησης της οικονομίας μας πέρα από το τραπεζικό σύστημα, του ρηχού Χρηματιστηρίου μας, της απουσίας funds, της απουσίας εταιρειών leasing εκτός τραπεζών.

 

Το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο έχει ξεκινήσει από μια πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης και του γερμανικού χρηματοδοτικού οργανισμού KfW, συμμετέχουν σε αυτό η Ελληνική Δημοκρατία και η KfW, με 100 εκατ. ευρώ η κάθε πλευρά και αναμένεται η συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, του Ιδρύματος Ωνάση και άλλων επενδυτικών οργανισμών. Μια ιδιαιτερότητα του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου είναι ότι θα έχει τη βάση του εκτός Ελλάδας, στο Λουξεμβούργο και θα διαθέτει διεθνές μάνατζμεντ, προκειμένου να μπορεί να προσελκύσει και διεθνή κεφάλαια.

 

Το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο δεν είναι η απάντηση στο πρόβλημα χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας, επισήμανε ο κ. Συγγρός, αλλά είναι μία από τις δυνατές απαντήσεις και δεν θα επιδιώξει να υποκαταστήσει τις τράπεζες αλλά να συνεργαστεί μαζί τους γιατί αυτές γνωρίζουν τους πελάτες. Ο σχεδιασμός του περιλαμβάνει τρία επιμέρους ταμεία, με διαφορετικούς σκοπούς, τη χρηματοδότηση χρέους και κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών επιχειρήσεων και τη χρηματοδότηση έργων και μολονότι επισήμως απευθύνεται μόνο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις καθώς το 99.5% των ελληνικών επιχειρήσεων σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά κριτήρια (κάτω των 250 εργαζόμενων ή κάτω από 50 εκατ. τζίρο) είναι μικρομεσαίες, αφορά πρακτικά το σύνολο σχεδόν των ελληνικών επιχειρήσεων, κατέληξε ο πρόεδρος του Enterprise Greece.

 

 

Π. Φουρτούνης (Εθνική Τράπεζα)

Το ισχύον πλαίσιο για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια και ποιες πρακτικές εφαρμόζει η Εθνική

 

Μιλώντας για τη διαχείριση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων από τις τράπεζες, θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας το ισχύον νομικό πλαίσιο που αποτελείται από τον νόμο 4224/2013, ο οποίος ορίζει την έννοια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και τις αποφάσεις των αρμοδίων επιτροπών της Τραπέζης της Ελλάδας, οι οποίες συστήνουν τρεις βασικές λύσεις ρύθμισης και οριστικής διευθέτησης, είπε ο Γενικός Διευθυντής Εταιρικών Πιστοδοτήσεων Ειδικής Διαχείρισης της Εθνικής Τράπεζας κ. Φουρτούνης.

 

Ως «συνεργάσιμος δανειολήπτης» ορίζεται εκείνος που παρέχει στους δανειστές πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας, ανταποκρίνεται με σαφήνεια και ειλικρίνεια σε κλήσεις και επιστολές τους εντός 15 ημερών, γνωστοποιεί στοιχεία για την τρέχουσα ή τη μελλοντική οικονομική του κατάσταση και συναινεί σε διερεύνηση εναλλακτικής πρότασης αναδιάρθρωσης. Το βασικό πλαίσιο της Τραπέζης της Ελλάδας, ακολουθώντας και τη διεθνή πρακτική, προτείνει: α) τη βραχυπρόθεσμη λύση, έως 5 χρόνων, που περιλαμβάνει δυνατότητες όπως η πληρωμή μόνο των τόκων, η αναγνώριση περίοδος χάριτος, η κεφαλαιοποίηση του καθυστερούμενου υπολοίπου, ή η αναχρηματοδότηση με κεφαλαιοποίηση καθυστερούμενων οφειλών, β) η μακροπρόθεσμη ρύθμιση, άνω των 5 χρόνων, όπου ως πιθανές λύσεις προτείνονται η αλλαγή του τύπου επιτοκίου, η παράταση της διάρκειας αποπληρωμής, η παροχή πρόσθετης εξασφάλισης, η λειτουργική αναδιάρθρωση της επιχείρησης ή η ανταλλαγή χρέους με μετοχικό κεφάλαιο (debt /equity swaps), γ) η οριστική διευθέτηση με εθελοντική παράδοση και εκποίηση ενυπόθηκων, μετατροπή σε χρηματοδοτική μίσθωση, μεταβίβαση ή πώληση του δανείου, ρευστοποίηση εξασφαλίσεων, δικαστικές ενέργειες, διαχείριση σε εκκαθάριση. Φυσικά είναι δυνατό κατέληξε ο εκπρόσωπος της Εθνικής Τράπεζας να υπάρξουν κι άλλοι συνδυασμοί.

 

Με βάση αυτό το πλαίσιο, η κάθε τράπεζα έχει δημιουργήσει μια ανεξάρτητη οργανωτικά λειτουργία διαχείρισης καθυστερήσεων, με κύριο ρόλο τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση βιώσιμων τύπων ρύθμισης, και εφαρμόζει κώδικα δεοντολογίας κατά τις διαδικασίες επίλυσης καθυστερήσεων με κατηγοριοποίηση δανείων και δανειοληπτών, διαφάνεια και ενημέρωση.

 

 Η μονάδα Εταιρικών Πιστοδοτήσεων Ειδικής Διαχείρισης (ΕΠΕΔ), την οποία διευθύνει ο κ. Φουρτούνης, αποτελεί την νέα, ανεξάρτητη μονάδα που ίδρυσε η Εθνική Τράπεζα για τη διαχείριση των καθυστερούμενων δανείων Μεγάλων, Μεσαίων και Μικρών Επιχειρήσεων. Η μονάδα αυτή έχει παρουσία στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα, είναι αρμόδια για το συνολικό χειρισμό των μη εξυπηρετούμενων δανείων και στόχος της δουλειάς της είναι η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω βιώσιμων αναδιαρθρώσεων ή μέσω μεγιστοποίησης των ανακτήσεων, επισήμανε ο διευθυντής της ΕΠΕΔ της Εθνικής.

 

Η ΕΠΕΔ κατηγοριοποιεί τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανάλογα με το ύψος τους, τον χρόνο καθυστέρησης και το μέγεθος των εξασφαλίσεων, αξιολογεί τη βιωσιμότητα της μιας ή της άλλης επιχείρησης που έχει κόκκινα δάνεια, μέσω διεξοδικής οικονομικής ανάλυσης και προτείνει κλαδικές πολιτικές και εξειδικευμένες λύσεις αναδιάρθρωσης,. Η μεταφορά φακέλου του κάθε δανείου σε καθυστέρηση στην Ειδική Διαχείριση γίνεται με δομημένες διαδικασίες, που ξεκινούν από την αξιολόγηση των στοιχείων του φακέλου, τη χάραξη αρχικής στρατηγικής και την αναζήτηση στοιχείων από τον οφειλέτη. Ακολουθεί η επικοινωνία με τον πελάτη, όπου εντοπίζονται οι περιοχές ανησυχίας για την επιχείρηση και λαμβάνεται υπόψη η άποψη του οφειλέτη για την κατάσταση και τις πιθανές διορθωτικές κινήσεις. Κι από εκεί και πέρα αναλόγως του αν ο πελάτης είναι συνεργάσιμος δανειολήπτης ή όχι, διαφοροποιούνται οι κινήσεις της τράπεζας. Οι μη συνεργάσιμοι δανειολήπτες αντιμετωπίζονται με δικαστικές ενέργειες. Αν ο πελάτης συνεργάζεται, γίνεται ανάλυση στοιχείων με μελλοντικές προβλέψεις χρηματορροών, συζήτηση με τον οφειλέτη και πιθανώς άλλες τράπεζες και καθορίζεται η στρατηγική και η λύση, που θα εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα και θα υλοποιηθεί υπό στενή παρακολούθηση, κατέληξε ο διευθυντής της ΕΠΕΔ της Εθνικής.

 

 

Πλάτων Μονοκρούσος (Επικεφαλής Ανάλυσης Eurobank):

Βγαίνουμε από την ύφεση αλλά μας λείπουν επενδύσεις και αποταμιεύσεις

 

Περιγράφοντας το μακροοικονομικό περιβάλλον, ο Επικεφαλής Ανάλυσης Χρηματοοικονομικών Αγορών της Eurobank, κ. Πλάτων Μονοκρούσος επισήμανε ότι είμαστε σε ένα κομβικό σημείο καθώς η οικονομία εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης περί το 1% και αύξηση για δύο συνεχόμενα τρίμηνα, άρα τυπικά βγαίνει από την ύφεση. Σημαντικό, κατόπιν τούτου, κατά τον κ. Μονοκρούσο, είναι να αποφύγουμε ένα double dip, είτε λόγω της εγχώριας πολιτικής αβεβαιότητας, είτε λόγω της αναταραχής στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία είτε λόγω της στασιμότητας της Ευρωζώνης, είτε για όλους αυτούς τους λόγους. Στα θετικά στοιχεία συγκαταλέγεται η σταθεροποίηση της κατανάλωσης, στα αρνητικά η μεγάλη υστέρηση των επενδύσεων και το αρνητικό ποσοστό αποταμίευσης των νοικοκυριών, που σημαίνει ότι τα λεφτά που χρειαζόμαστε πρέπει να έρθουν απέξω, με άμεσες ξένες επενδύσεις και εξαγωγές. Για να έχει μια χώρα εξαγωγές όμως, πρέπει να είναι ανταγωνιστική και η ανταγωνιστικότητα δεν εξαρτάται μόνο από τους μισθούς που ήδη έχουν μειωθεί πολύ, αλλά και από το φορολογικό περιβάλλον, το επενδυτικό περιβάλλον, το τεχνολογικό επίπεδο των εξαγωγών. Αν κατορθώσουμε να αυξήσουμε το ποσοστό των επενδύσεων και των εξαγωγών υψηλής τεχνολογίας και υπάρξει μια ελάφρυνση του χρέους, παρατήρησε ο επικεφαλής Ανάλυσης της Eurobank, θα έχει δημιουργηθεί ένα πλαίσιο εντός του οποίου μπορεί να πατήσει η χώρα για να κάνει το επόμενο βήμα προς τα μπρος.

 

 

Σε ό,τι αφορά το υπό συζήτηση πρόβλημα ρευστότητας, κατά τον κ Μονοκρούσο, υπάρχει μεν μια βελτίωση στις χρηματοδοτικές συνθήκες και στα επιτόκια των δανείων αλλά λείπει η πιστωτική επέκταση διότι είναι πολύ υψηλά τα κόκκινα δάνεια. Το μόνο θετικό ίσως στοιχείο είναι ότι κατά πάσα πιθανότητα βρισκόμαστε στο peak των κόκκινων δανείων και σύντομα η κατάσταση θα αρχίσει να αλλάζει, διότι όλες οι μελέτες που έχουμε στη διάθεσή μας λένε ότι τα κόκκινα δάνεια κορυφώνουν τη χρονιά κατά την οποία γυρίζει η οικονομία σε ανάπτυξη. Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε ότι το πρόβλημα των χαμηλών ρυθμών πιστωτικής επέκτασης δεν είναι πρόβλημα αμιγώς ελληνικό αλλά ολόκληρης της Ευρωζώνης: το credit growth είναι αρνητικό στη ζώνη του ευρώ σαν σύνολο. Αυτό συμβαίνει, κατά τον κ. Μονοκρούσο, διότι υπάρχει ζημιά στο μηχανισμό μετάδοσης της νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, δηλαδή στον τρόπο με τον οποίο οι μειώσεις των βασικών επιτοκίων μεταφέρονται στις αγορές πιστώσεων, οπότε κατά πάσα πιθανότητα πρέπει να περιμένουμε κι άλλα μέτρα πιστωτικής χαλάρωσης από την ΕΚΤ. Τέλος, κατέληξε ο κ. Μονοκρούσος, πρέπει να μη μας διαφεύγει η σημασία της πολιτικής ηρεμίας στο εσωτερικό, καθώς τυχόν διαταραχή του πολιτικού κλίματος δεν κόβει μόνο τη χρηματοδότηση του δημοσίου, αποτρέπει και την πρόσβαση των μεγάλων εταιριών της Ελλάδας στις ξένες αγορές για εκδόσεις εταιρικών ομολόγων.

 

 

Άλεξ Κουτλής (Ernst & Young):

Τι μπλοκάρει τις επενδύσεις στην Ελλάδα

 

Καλόν είναι να βλέπουμε τη χρηματοδότηση ως μια πολύ απλή υπόθεση, επισήμανε ο διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών και Συναλλαγών Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης της Ernst & Young κ. Κουτλής. Μια εταιρεία βλέπει μια ευκαιρία ανάπτυξης, παίρνει τη χρηματοδότηση, αξιοποιεί την ευκαιρία και μοιράζεται την αξία με τους επενδυτές. Είναι επίσης μια σχέση στενή. Αν υπάρχει πολύ στρες η σχέση εταιρείας-επενδυτή μπορεί να σπάσει.

 

Η κατάσταση της Ελλάδας αυτή την στιγμή είναι εκ των πραγμάτων δύσκολη, κατά τον κ Κουτλή. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η ελληνική οικονομία πήγαινε πολύ καλά, με τα υπόλοιπα δανείων να κινούνται ανοδικά παράλληλα με το ΑΕΠ καθώς οι επιχειρήσεις έβλεπαν ευκαιρίες, έπαιρναν χρηματοδότηση και μοιράζονταν τα κέρδη τους με τους επενδυτές. Με την πολύ μεγάλη ύφεση, όμως, η ικανότητα των επιχειρήσεων να αντεπεξέρχονται στις υποχρεώσεις τους έχει συρρικνωθεί και δεν αρκεί ώστε να καλυφθούν οι υποχρεώσεις τους. Σε αυτή την περίπτωση οι εταιρείες δεν μπορούν να δημιουργήσουν νέα υπεραξία για το νέο επενδυτή γιατί το μεγαλύτερο μέρος της νέας υπεραξίας, αντί να πάει στον νέο επενδυτή, θα πηγαίνει για την εξυπηρέτηση του παλαιού δανείου, γεγονός που οδηγεί σε μπλοκάρισμα των επενδύσεων. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, άλλες εταιρείες μπορούν να τα βγάλουν πέρα μεσοπρόθεσμα και άλλες όχι. Όποιες δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα κλείνουν. Ωστόσο δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι μια δύσκολη κατάσταση, άμα λυθεί, έχει θετικές επιπτώσεις και ότι το τέλος μιας επιχείρησης χωρίς δανειακή και λειτουργική βιωσιμότητα δεν είναι το τέλος του κόσμου, αφού το έργο και οι τζίροι της δεν χάνονται αλλά απορροφώνται από τους ανταγωνιστές.

 

 

Ισμήνη Παπακυρίλλου (IFC):

Πώς το IFC μπορεί να βοηθήσει τις ελληνικές εταιρείες να ενισχύουν την εξωστρέφειά τους  

 

Τον διεθνή χρηματοδοτικό οργανισμό IFC και τις δυνατότητες αξιοποίησής του από ελληνικές εταιρείες στις χώρες όπου αυτός δραστηριοποιείται, παρουσίασε η κ. Ισμήνη Παπακυρίλλου, εκπρόσωπος του Γραφείου Κωνσταντινούπολης του IFC. Το IFC (International Financial Corporation) είναι μέλος του ομίλου της Παγκόσμιας Τράπεζας, που ιδρύθηκε το 1956 με σκοπό να παράσχει λύσεις χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα στις χώρες που το ίδιο καθιέρωσε αργότερα ως «αναπτυσσόμενες αγορές». Από τη δεκαετία του 1990 το IFC άρχισε να εφαρμόζει ένα μεγάλο αναπτυξιακό πρόγραμμα και πλέον αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στην ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα, διαθέτει την ανώτατη πιστοληπτική αξιολόγηση και 108 περιφερειακά γραφεία σε 98 χώρες. Το IFC διαχειρίζεται σήμερα επενδυτικά σχέδια ύψους 22.4 δις ευρώ, συνεργάζεται με τοπικές κυβερνήσεις, κρατικές επενδυτικές εταιρείες και θεσμικούς επενδυτές, 2.000 πελάτες του ιδιωτικού τομέα, την κοινωνία των πολιτών, δωρητές και ιδιωτικά ιδρύματα και αποτελεί έναν ιδιαίτερα αξιόπιστο συνεργάτη, χάρη στην ισχυρή χρηματοοικονομική του θέση, τα χαμηλά επίπεδα μόχλευσης, την πολύ συνετή διαχείριση κινδύνων, αλλά και την προοπτική της μακροπρόθεσμης συνεργασίας που εγγυάται τη χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα, ακόμη και σε δύσκολους καιρούς, όπου οι τράπεζες αποσύρουν το δανεισμό.

 

Το IFC μπορεί να προσφέρει ποικίλες επενδυτικές υπηρεσίες στον ιδιωτικό τομέα, εξήγησε η κ. Παπακυρίλλου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι δανειοδοτήσεις, η επένδυση στο μετοχικό κεφάλαιο των επιχειρήσεων (έως του 20%), η παροχή εγγυήσεων για τη διευκόλυνση του διεθνούς εμπορίου, ακόμη και η δημιουργία και διαχείριση παραγώγων με σκοπό την αντιστάθμιση κινδύνου. Παρέχει επίσης συμβουλευτικές υπηρεσίες, που ξεκινούν από το επίπεδο μιας απλής εταιρείας και φτάνουν έως τις συνολικότερες προσεγγίσεις για τη βελτίωση μιας αγοράς. Οι ελληνικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να αντλήσουν χρηματοδότηση από το IFC, όχι όμως για επιχειρηματικά projects εντός Ελλάδας, αλλά εκτός αυτής, κατέληξε η εκπρόσωπος του οργανισμού, – η αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας όμως μπορεί να αποβεί σημαντική βοηθώντας στην ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους.

 

 

A strong financia position, strategy, staff

Παναγιώτης Δράκος (Ένωση Εισηγμένων Εταιρειών):

Οι τράπεζες να βρουν τη λύση με τους υπάρχοντες μετόχους…

 

Τρεις μεγάλες ανάγκες, πρώτον, να αναζητηθούν οι ενδεδειγμένες λύσεις για όλες τις μεγάλες, εισηγμένες και μη, επιχειρήσεις που επέζησαν της κρίσης και όχι για ορισμένες επιλεκτικά, δεύτερον, να βελτιωθεί το πολιτικό κλίμα στη χώρα, και τρίτον, να κάνουν οι ελληνικές εταιρείες επενδύσεις για να έρθει η ανάπτυξη αντί να περιμένουμε από τα ξένα funds, ήταν στο επίκεντρο που μηνύματος που εξέπεμψε ο πρόεδρος της Ένωσης Εισηγμένων Εταιρειών (ΕΝ.ΕΙΣ.ΕΤ.) κ. Παναγιώτης Δράκος.

 

Τοποθετούμενος στην κεντρική συζήτηση περί ρύθμισης των επιχειρηματικών χρεών, ο κ. Δράκος διαφώνησε με τις φωνές που υποστηρίζουν ότι πρέπει να διασωθούν μόνον οι επιχειρήσεις που έχουν υγεία, καινοτομία και εξωστρέφεια διότι όπως είπε, είναι ένα θέμα, ποιος οργανισμός ή τράπεζα μπορεί να το κρίνει αυτό… Υποστήριξε ότι αυτό που χρειάζεται είναι να αναζητηθούν λύσεις που, χωρίς να αλλοιώνουν μεν τον ανταγωνισμό εις βάρος των εταιρειών που δεν χρειάστηκαν καμία ρύθμιση, θα αφορούν όλες τις επιχειρήσεις που επιβίωσαν της κρίσης, χωρίς αυτό να σημαίνει υποχρεωτικά κούρεμα των δανείων τους. Μια τέτοια λύση για τις μικρές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα ήταν υποχρεωτικά γενικής εφαρμογής, επισήμανε ο πρόεδρος της ΕΝΕΙΣΕΤ, ενώ για τις περίπου 155 με 165 εισηγμένες που είναι ενεργές, καθώς και για τις αντιστοίχων μεγεθών μη εισηγμένες, το ορθό θα ήταν να δοθεί οδηγία προς τις τράπεζες να βρουν πάση θυσία λύση με τους υπάρχοντες μετόχους.

 

Σε αντίθεση με το επιφυλακτικό κλίμα που παραμένει κυρίαρχο, ο κ. Δράκος εξέφρασε την αισιοδοξία του επικαλούμενος και πρόσφατη μελέτη της ICAP που έδειξε ότι επί 2720 βιομηχανικών επιχειρήσεων οι 1464 είχαν κερδοφορία EBITDA. «Με πολλή εργασία και υπομονή και σύμπραξη ιδιωτικού τομέα και κυβερνήσεως, είμαστε αισιόδοξοι ότι όλα τα προβλήματα μπορούν να επιλυθούν και η έξοδος από την κρίση να επέλθει δημιουργικά. Το θέμα όμως είναι ότι για την ανάπτυξη απαιτείται όχι μόνον χρήμα, αλλά και κλίμα». Κι εδώ είναι που αρχίζουν οι ευθύνες του πολιτικού συστήματος. Οι συνεχείς κορώνες για την εκλογή του πρόεδρου ασφαλώς δεν βοηθούν, όπως δεν βοηθά η ασάφεια της αντιπολίτευσης για το υλοποιήσιμο των προγραμμάτων της, η εμμονή των βουλευτών στο πελατειακό σύστημα και η αντίδραση στις μεταρρυθμίσεις. Ακόμη περισσότερο όμως δεν βοηθούν οι διαρκείς αλλαγές στο φορολογικό πλαίσιο ή έλλειψη μεταρρυθμίσεων που θα έλυνε το πρόβλημα των σκανδαλωδών καθυστερήσεων στην απονομή δικαιοσύνης, είπε ο κ. Δράκος.  

 

Για να έχουμε ανάπτυξη, πρέπει να συνεργαστούν θετικά όλοι οι παράγοντες, τράπεζες μεγάλες επιχειρήσεις, εισηγμένες και μη και το πολιτικό σύστημα, αναλαμβάνοντας καθένας τους τις δικές του ευθύνες, Οι τράπεζες πρέπει να βρουν λύση σε κάθε μία περίπτωση με τους υπάρχοντες μετόχους, το πολιτικό σύστημα να βελτιώσει το πολιτικό και επιχειρηματικό κλίμα, και οι ελληνικές εταιρείες να τολμήσουν ουσιαστικές επενδύσεις για να ανακάμψει η οικονομία – διότι πραγματικές επενδύσεις είναι αυτές που θα αυξήσουν την εθνική παραγωγή σε πρωτογενή και δευτερογενή προϊόντα και υπηρεσίες και όχι η αγορά μετοχών ή ομολογιών από τα διάφορα vulturefunds…

 

 

Κυριάκος Λουφάκης (Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας)

Τρεις αρχές για τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων

 

Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της υφιστάμενης κατάστασης στην αγορά είναι ότι υπάρχει μεγάλος όγκος σχολάζουσας παραγωγικής δυναμικότητας στις ελληνικές επιχειρήσεις και λείπει η χρηματοδότηση, για να επανεκκινηθεί η λειτουργία της επιχείρησης, διαπίστωσε ο κ. Κυριάκος Λουφάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας. Αναγκαία συνθήκη για να ξεκινήσει εκ νέου η ροή χρήματος στην αγορά αποτελεί η ρύθμιση των επιχειρηματικών δανείων, που πρέπει να γίνει τη βάση τριών αρχών.

 

Πρώτον, να μην κλείσουν επιχειρήσεις οι οποίες έχουν προοπτική και θα μπορούν να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν στο μέλλον, γιατί αυτό θα είχε περαιτέρω αρνητικές συνέπειες στην ανεργία και την παραγωγική δυναμικότητα της χώρας. Για αυτό τον λόγο πρόταση του ΣΕΒΕ είναι να προχωρήσει η διαδικασία διαχωρισμού των βιώσιμων και μη βιώσιμων επιχειρήσεων, είπε ο κ. Λουφάκης. Δεύτερον, να ληφθεί υπόψη ο ηθικός παράγοντας που υπαγορεύει ότι δεν μπορεί να ανταμείβεται η επιχείρηση με τις χειρότερες επιδόσεις συγκριτικά με την υγιή και συνεπή, επομένως θα πρέπει για τις υγιείς και συνεπείς επιχειρήσεις να υπάρχει ένα αντισταθμιστικό επιβράβευσης, όπως μειωμένα επιτόκια δανεισμού. Και τρίτον, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί διαχωρισμός μεταξύ επιχειρήσεων και επιχειρηματία και ναι μεν οι βιώσιμες επιχειρήσεις να χρηματοδοτηθούν για να επιβιώσουν, αλλά μέρος της επιχείρησης να περάσει στους επενδυτές που τη χρηματοδότησαν.

 

 

Αθανάσιος Σαββάκης (Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας)

Να δημιουργήσουμε «καλάθια» μετοχών εταιρειών  

  

Σε αναζήτηση λύσης για την έλλειψη ρευστότητας που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για αναπτυξιακούς σκοπούς, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας επεξεργάστηκε μια συνθετική πρόταση, με τη βοήθεια του Χρηματιστηρίου και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, την οποία παρουσίασε ο πρόεδρός του κ Αθ. Σαββάκης. Η βασική ιδέα είναι να χρησιμοποιηθεί το Χρηματιστήριο για να αντλήσουμε κομμάτι της άφθονης παγκόσμιας ρευστότητας και να την κατευθύνουμε στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια, είπε ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ. Η ιδέα βασίζεται στη μελέτη της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών η οποία κατάφερε να συγκεντρώσει 4 δις ευρώ από τις διεθνείς αγορές και προβλέπει τη δημιουργία «καλαθιών» μετοχών εταιρειών, μέσω των οποίων θα βελτιωθεί η κεφαλαιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων μέσω ΑΜΚ ή μετατρέψιμων επιχειρηματικών ομολόγων ή εμπορικών ομολόγων υψηλής απόδοσης.

 

Βασική προϋπόθεση του σχεδίου, πρόσθεσε ο κ. Σαββάκης, είναι η προσφορά ελκυστικών αποδόσεων για τους επενδυτές και η εμπλοκή των μετόχων ώστε να δείχνουν ότι στηρίζουν την επιχείρησή τους και πιστεύουμε ότι από την εφαρμογή του, κέρδος θα μπορούσαν να έχουν και οι τράπεζες, οι οποίες θα αποκτούσαν τη δυνατότητα να διαθέσουν τις μετοχές που απέκτησαν από τη μετοχοποίηση χρεών στην αγορά και να μειώσουν το ενεργητικό τους με λιγότερο επαχθείς όρους. Υπάρχει ωστόσο και μια δυσκολία στην υλοποίηση του σχεδίου και έχει να κάνει, κατά τον κ. Σαββάκη, με την ανάγκη για συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων (τράπεζες, επιχειρήσεις, assetsmanagers, ΧΑΑ), οπότε θα θεωρούνταν απολύτως απαραίτητη η παρέμβαση της πολιτείας σε ρόλο ρυθμιστή. Η αγορά είναι πολύ ώριμη για τέτοια εναλλακτικά σχέδια, κατέληξε ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ, και πρέπει να λειτουργήσουμε δημιουργικά, αντί να στριφογυρίζουμε σε ένα κύκλο εσωστρέφειας.

 

 

Παύλος Πολιτάκης (ΕΣΕΕ):

Η επαναφορά του νόμου Κατσέλη λύση για τα κόκκινα δάνεια των επιχειρήσεων

 

Την επαναφορά του Νόμου Κατσέλη για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, αλλά και τη δημιουργία ενός «διπλού Τειρεσία», που θα άρει την εξομοίωση των επιτηδευματιών που βρέθηκαν σε προσωρινές δυσκολίες λόγω της κρίσης με τους συστηματικούς κακοπληρωτές, πρότεινε για λογαριασμό της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, ο κ. Παύλος Πολιτάκης, Αναπληρωτής Οικονομικός Επόπτης της ΕΣΕΕ.

 

Όπως επισήμανε ο κ. Πολιτάκης, η εμπειρία της ΕΣΕΕ λέει ότι το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, σε ποσοστό 50%, έχει να κάνει με τη χρηματοοικονομική διαχείριση, πρωτίστως δε τα «κόκκινα» δάνεια που συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά και τις σχέσεις με το τραπεζικό σύστημα. Η ζοφερή κατάσταση που επικρατεί στην αγορά φαίνεται, κατά τον εκπρόσωπο της ΕΣΕΕ, από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, που αναφέρουν ότι από τα 116 δις χορηγηθέντων επιχειρηματικών δανείων, τα 42 δις έχουν χαρακτηριστεί ως μη εξυπηρετούμενα, δηλαδή βρίσκεται στο «κόκκινο» το 36,2% των επιχειρηματικών δανείων, ενώ ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, όπου επί συνόλου αξίας χορηγήσεων 23 δις ευρώ το ποσοστό των καθυστερούμενων δανείων ανέρχεται στα 10,8 δις ευρώ ή στο 47% του συνόλου.

 

Δυστυχώς όμως, απέναντι σε αυτή την τόσο ασφυκτική κατάσταση, οι τράπεζες αντιδρούν με πρακτικές “ποινικοποίησης” ακόμη κι όταν οι οφειλέτες τους βρίσκονται σε κατάσταση διαπιστωμένης αδυναμίας ανταπόκρισης στις συμβατικές τους υποχρεώσεις, συνέχισε ο κ. Πολιτάκης, και το αποτέλεσμα είναι η αύξηση των ήδη υπαρχουσών οφειλών με πρόσθετα δυσβάστακτα βάρη (τόκους υπερημερίας, δικαστικά και άλλα έξοδα) και η χρεοκοπία των επιχειρήσεων. Αν σκεφτούμε πως η ίδια πρακτική επεκτείνεται και στο ιδιωτικό χρέος των φυσικών προσώπων, αντιλαμβανόμαστε ότι η χώρα γεμίζει από πτωχευμένες επιχειρήσεις και πτωχευμένους πολίτες χωρίς μέλλον. Αν δε ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις όπως και τα φυσικά πρόσωπα, έχουν την ίδια στιγμή οφειλές σε περισσότερες από μία τράπεζες, στην εφορία, στα ασφαλιστικά ταμεία και στους προμηθευτές τους, γίνεται κατανοητό πως το πρόβλημα αντί να λύνεται, όλο και διογκώνεται, κατέληξε ο κ. Πολιτάκης. Και ποια είναι σε αυτή την περίπτωση η προοπτική για την ανεργία όταν στην Ελλάδα το 86% της ιδιωτικής απασχόλησης βρίσκεται συγκεντρωμένο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το 55% στις πολύ μικρές;

 

Η πλέον βιώσιμη λύση για τις επιχειρηματικές οφειλές, κατά την ΕΣΕΕ, είναι η επαναφορά του νόμου 3816/2010, γνωστού ως Νόμου Κατσέλη, ο οποίος άλλωστε υπήρξε το μοναδικό νομικό πλαίσιο που ίσχυσε στην Ελλάδα. Ο νόμος αυτός έχει αρκετά πλεονεκτήματα. Αφενός αποτρέπει τη μαζική χρεοκοπία των επιχειρήσεων που βρίσκονται ήδη στο κόκκινο δίνοντάς τους πίστωση χρόνου και προστατεύοντάς τις από τα επιτόκια υπερημερίας και τα μέτρα αναγκαστικής κατάσχεσης. Παράλληλα όμως βοηθά και τις επιχειρήσεις που ναι μεν έχουν ενήμερες οφειλές αλλά με δυσκολία τις εξυπηρετούν να μην περάσουν κι αυτές στο «κόκκινο», καθώς τους προσφέρει διάφορες εναλλακτικές ανάμεσα σε χρονικές διευκολύνσεις χωρίς να τις επιβαρύνει με πρόσθετο κόστος. Η επαναφορά λοιπόν σε ισχύ του Νόμου Κατσέλη, με μια νέα ρύθμιση που θα συμπεριλάμβανε τα δάνεια που έχουν με την εγγύηση του πρώην ΤΕΜΠΜΕ, αντιπροσωπεύει την πρόταση της ΕΣΕΕ για τα κόκκινα δάνεια.

    

Για να έχει όμως αντίκρισμα στην αγορά και την πραγματική οικονομία η ρύθμιση οφειλών με βάση το νόμο Κατσέλη, θα πρέπει κατά τον κ. Πολιτάκη, να συμπληρωθεί με αλλαγές στη λειτουργία του Τειρεσία, που θα άρουν την εξομοίωση των επιτηδευματιών που βρέθηκαν προσωρινά σε αδιέξοδο λόγω της κρίσης με τους συστηματικούς κακοπληρωτές της αγοράς. Κεντρικό στοιχείο της ιδέας είναι η θεσμοθέτηση ενός «διπλού Τειρεσία», άλλου για πριν την κρίση και άλλου για εντός κρίσης, ενώ άλλες προτεινόμενες αλλαγές από την ΕΣΕΕ είναι η καθιέρωση ενός point system με καθοριστικό ρόλο για την εγγραφή στο σύστημα, ο περιορισμό της γραφειοκρατίας κατά τη διαγραφή από αυτό, η εισαγωγή ποιοτικών στοιχείων ώστε να λαμβάνεται υπόψη και το ιστορικό πληρωμών και η μείωση του χρόνου που τηρείται το ιστορικό για σφραγισμένες επιταγές, κατασχέσεις και πτωχεύσεις.

 

Κατά τις δύο μέρες του φόρουμ οι ομιλητές θα καταθέσουν απόψεις και προτάσεις σχετικά με την αντιμετώπιση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, πρωτότυπη πληροφόρηση σχετικά με τα εναλλακτικά εργαλεία χρηματοδότησης που μπορούν να αναζητήσουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις όλων των κλάδων και μεγεθών, με αξιοποίηση και του χρηματιστηριακού θεσμού, ενώ περιμένουμε σημαντικές τοποθετήσεις σχετικά με την επόμενη γενιά έργων υποδομών. Τέλος, το φόρουμ περιλαμβάνει ενότητες αφιερωμένες στις νεοφυείς επιχειρήσεις αλλά και την αξιοποίηση διεθνών χρηματοδοτικών μέσων από τις ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους.

 

 

nmfotoΣημειώνεται ότι οι αυριανές εργασίες (24 Οκτωβρίου) του συνεδρίου, ξεκινούν με επίκαιρη ομιλία του Ειδικού Γραμματέα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα κ. Ν. Mαντζούφα και συνεχίζονται με το επίκαιρο πάνελ " Το στοίχημα της χρηματοδότησης των νέων έργων" και το εξίσου επίκαιρο πάνελ "Δυνατότητες χρηματοδότησης νέων επιχειρήσεων".